koloniale schilderkunst [ 1 ]

kinderportretten in de koloniale en vroeg-Amerikaanse schilderkunst

Op de blog americangardenhistory.blogspot.com kwam ik een serie achttiende eeuwse portretten tegen uit het koloniale Amerika. Ik hou van houterige en onbeholpen koloniale schilderkunst. De composities zijn meestal eenvoudig en de personen worden vaak ten voeten uit afgebeeld. Opvallend is dat op veel kinderportretten uit de Noord-Amerikaanse kolonies een vogeltje of eekhoorntje voorkomt. Waarom eigenlijk? Heeft dat net als bij de emblemata een didactisch doel? Hebben de kolonisten het afgekeken van de inheemse Amerikaan en zijn totemdier? Wie het weet, mag het zeggen.

James Badger en John Singleton Copley
James Badger with bird door Joseph Badger (1708-1765) en Elizabeth Ross/Mrs. William Tyng (detail) door John Singleton Copley (1738-1815)
James Badger
Joseph Badger (1708-1765)
meisje met eekhoorn
Joseph Badger (ca.1707–1765) was a portrait artist in Boston, Massachusetts in the 18th-century. He painted some 80 portraits of merchants, businessmen, clergy, and other notables, and their wives and children. Badger was born in Charlestown, Massachusetts, to tailor Stephen Badger and Mercy Kettell. In 1731 he married Katharine Felch; they moved to Boston around 1733. He was a member of the Brattle Street Church. He “began his career as a house-painter and glazier, and … throughout his life continued this work, besides painting signs, hatchments and other heraldic devices, in order to eke out a livelihood when orders for portraits slackened.”
 
Bron: en.wikipedia.org
Gerardus Duyckinck (1695-1746)
David and Phila Franks, 1733 (detail)

Pet Birds & Aviaries in the Colonies & Early Republic