romantiek & expressionisme

De invloed van de Oostenrijkse schilder Moritz von Schwind
op de Duitse filmpionier Paul Wegener

WegenerDe Duitse toneelspeler en regisseur Paul Wegener speelde al voor de Eerste Wereldoorlog in films en kreeg bekendheid met zijn rol als Balduin in Der Student von Praag (1913). Vanaf 1916 ging hij zelf films regisseren. Der Yoghi, Rübezahls Hochzeit, Der Golem und die Tänzerin, Hans Trutz im Schlaraffenland, Der Rattenfänger von Hameln en Der fremde Fürst verschenen allemaal nog in het Duitse keizerrijk en zouden invloed hebben op de expressionistische film van de Weimar Republiek. Wegener koos voor de sprookjes- en fantasyfilm, een genre dat is voortgekomen uit de Duitse Romantiek. De expressionistische film die in wezen neoromantisch was, sloot daar precies bij aan. Paul Wegener keek al vóór Murnau en Lang goed naar de schilderkunst. Het personage voor de film Rübezahls Hochzeit (1916) ontleende hij van de laat-romantische Oostenrijkse schilder Moritz von Schwind die de sprookjesfiguur Rübezahl als een noordelijke faun had uitgebeeld.

Rübezahls  door Schwind
Rübezahl door Moritz von Schwind in 1830 en 1859. De tweede versie leent zich door zijn expressieve profiel goed voor een van de voorlopers van de expressionistische film.
Wegener en Schwind
stills uit Rübezahls Hochzeit (1916) van Paul Wegener en het schilderij dat Moritz von Schwind in 1859 van Rübezahl maakte
It is reasonable to argue that the German cinema is a development of German Romanticism, and that modern technique merely lends visible form to Romantic fantasies

Lotte Eisner in “Murnau” (1967)

Morgenstunde
Moritz von Schwind Morgenstunde
Zowel Wegener als Murnau gebruikten dit tafereel voor een van hun films

Paul Wegener – Frühe Moderne in Film [ sensesofcinema.com ]