Metropole Orkest goes to the Movies

vrijdagavond op Radio 4 geluisterd naar de Vrijdag van Vredenburg
Lawrence of Arabia en verder… filmmuziek uit Hollywood

Lawrence of ArabiaVrijdagavond gaf het Metropole Orkest o.l.v. chef-dirigent Vince Mendoza een concert met filmklassiekers uit Hollywood. Het programma volgde losjes het thema “de jaren twintig” en werd live op radio 4 uitgezonden. Jammer dat er in het programma zo weinig aandacht was voor de pioniers van de filmmuziek, juist omdat de jaren twintig centraal stonden. Van de drie godfathers van de filmmuziek, Max Steiner (Gone with the wind 1939, Casablanca 1942), Alfred Newman (All about Eve 1950, The Robe 1953) en Dimitri Tiomkin (The Guns of Navarone 1961, The fall of the Roman Empire 1964), was alleen Steiner‘s thema voor King Kong (1933) in het programma opgenomen.

Beroemde filmcomponisten als Erich Korngold (The adventures of Robin Hood, 1938), Franz Waxman (Rebecca 1940, Rear Window 1954), Miklós Rósza (Lust for life 1956, Ben Hur 1959) en Alex North (Spartacus 1960, Cleopatra 1963) zaten ook al niet in het programma. Ook Gottfried Huppertz (Die Nibelungen 1924, Metropolis 1926) de huiscomponist van Fritz Lang heb ik gemist. Hij is heel erg “jaren twintig”, maar weer geen componist uit Hollywood. Gelukkig was Bernard Herrmann er weer wel bij met een van zijn vroegste scores, namelijk die bij Citizen Kane (1940).

In 1977 onderscheidde de Amerikaanse musicoloog Roy M. Prendergast in zijn boek Film Music – a neglected art, nog altijd een standaardwerk, de volgende functies die muziek kan hebben in een film:
➜ Muziek kan de film overtuigend van een sfeer van tijd en plaats voorzien.
➜ Muziek kan gebruikt worden om psychologische verfijning aan te brengen en de onuitgesproken gedachten van een personage of de verborgen implicatie van een situatie duidelijk te maken (denk aan Wagner en zijn gebruik van Leitmotive).
➜ Muziek kan een neutrale achtergrond vormen.
âžœ Muziek kan de dramatiek van een scène ondersteunen en deze ook weer afronden.
 
Paul Janssen in het programmaboekje

programma 11 november 2011, Vrijdag van Vredenburg

Overture Lawrence of Arabia – Maurice Jarre (Lawrence of Arabia)
What’ll I do – Irving Berlin (The Great Gatsby)
Overture and Themes – Lenny Hayton (Singin’ in the Rain)
A New Carpet – Nino Rota (Godfather Two)
Murder of Don Fanucci – Nino Rota (Godfather Two)
The Immigrant – Nino Rota (Godfather Two)
Solace – Scott Joplin (The Sting)
Main Title – John Barry (Out of Africa)
Last Emperor Theme – Ryuichi Sakamoto (The Last Emperor)
The Untouchables – Ennio Morricone (The Untouchables)
Chaplin Medley – Charlie Chaplin (MODERN TIMES)
Drop me off in Harlem – Duke Ellington (The Cotton Club)
King Porter Stomp – Fletcher Henderson (Millers Crossing)
Old Man of the Mountain (Young, Brown) – Cab Calloway/Fleischer (1933) (Betty Boop)
Chinatown Main Theme – Jerry Goldsmith (Chinatown)
Kong Escapes – Max Steiner (King Kong)
Citizen Kane’s News Office – Bernard Herrmann (Citizen Kane)
Running Wild – Duke Ellington (Millers Crossing)

metropoleorkest.nl