Deze klassieker van Joseph L. Mankiewicz deelt belangrijke elementen met twee van mijn favoriete film noirs uit de jaren vijftig: Sunset Boulevard (1950) en Sweet Smell of Success (1957). Mankiewicz laat zijn script beginnen met een voice over. Scenarioschrijvers pasten deze verhaaltechniek in de jaren veertig graag toe, met name in de film noir. Billy Wilder deed dat zeer succesvol in Double Indemnity (1944), Sunset Boulevard (1950) en The Apartment (1960) en won er dubbele oscars mee (beste film en beste scenario). Mankiewicz haalde in 1950 ook twee oscars binnen voor All About Eve. In totaal kreeg dit meesterwerk veertien nominaties voor een oscar, waaronder vier nominaties voor de actrices Bette Davis en Anne Baxter (beste vrouwelijke hoofdrol) en Celeste Holm en Thelma Ritter (beste vrouwelijke bijrol). Zoiets was nog nooit vertoond. In All about Eve worden dan ook de sterren van de hemel gespeeld.
voice over van Addison De Witt
All about Eve begint dus met een voice over die ons keurig inleidt in het heilige der heiligen van de Amerikaanse theaterwereld, de zaal van de Sarah Siddons Society, waar onze gids zich aan ons voorstelt: de cynische theatercriticus Addison De Witt (George Sanders). We zijn aanwezig bij de jaarlijkse uitreiking van de Sarah Siddons Award, een potsierlijk beeldje waarvoor het beroemde portret van Sarah Siddons (1755-1831) als tragische muze geschilderd door Joshua Reynolds, model heeft gestaan. We worden voorgesteld aan de hoofdrolspelers: Karen (Celeste Holm), de echtgenote van de toneelschrijver Lloyd Richards (Hugh Marlowe), regisseur Bill Simpson (Gary Merrill), producent Max Fabian (Gregory Ratoff), de ster Margo Channing (Bette Davis) en het meisje waarom alles draait: Eve Harrington (Anne Baxter).
( inleidende voice over van Addison De Witt )
Dan neemt de voice over van Karen het over en vertelt in een flash back wat er voorafgegaan is. Deze perspectiefwisseling tussen de voice over van Karen en Addison De Witt herhaalt zich daarna nog een paar keer. Zo kijken we afwisselend vanuit mannelijk en vrouwelijk perspectief. Het verhaal over het gouden meisje Eve dat in de cynische theaterwereld terecht komt, zit vol verrassende wendingen, die echter niet gekunsteld aandoen, maar het verhaal nog meer reliëf geven.
All about Eve gaat niet alleen over de New Yorkse theaterwereld in de late jaren veertig, maar pakt een aantal grote thema’s tegelijk bij de kop. Het gaat over list en bedrog, over ambitie, over roem, over ouder worden, over jaloezie en over vriendschap en verraad. Ondanks de reikwijdte aan grote onderwerpen doet het verhaal nergens geconstrueerd aan. Het script zit vol levendige en vermakelijke dialogen. Vooral Bette Davis in haar rol van cynische actrice op haar retour, deelt vlijmscherpe uitsmijters uit. Ze doet mij hier denken aan die andere grote Amerikaanse actrice Mary Dressler, die in Dinner at Eight (1933) een vergelijkbare rol speelde.
Bron: albany.edu
All about Eve [ filmsite.org ] | All about Eve [ en.wikipedia.org ]