Als postzegelliefhebber ben ik erg blij met de omslag van de nieuwe VPRO-gids. Ditmaal geen eigen ontwerp maar een uitvergroting van een postzegel uit 1921, de zogeheten brandkastzegel. Daar hoort een heel verhaal bij dat te lezen is in een vier pagina’s groot artikel van Marten Minkema.
“Kluis overboord” is het verhaal van de ondernemer Cornelis van Blaaderen die na de ramp met de Titanic op het idee kwam om brandkasten aan boord van transatlantische lijndiensten onzinkbaar te maken. De drijvende brandkast was geboren. Het was een brandkast in een grote cilinder die op het dek stond en waarin tegen extra betaling kostbaarheden konden worden bewaard. Om waardevolle papieren te versturen in de drijvende brandkast, moest naast de normale frankering extra gefrankeerd worden. Daarvoor werd een serie bijzondere frankeerzegels ontworpen, de eerder genoemde brandkastzegels.
Helaas werd de drijvende brandkast geen commercieel succes en het project werd in 1923 gestaakt. Maar de brandkastzegel werd wel een artistiek succes. De zegels waren ontworpen door de kunstenaars Lion Cachet en Leo Gestel en zien er met laat-symbolistische invloeden bijzonder smaakvol uit.
Na Lion Cachet en Leo Gestel ontwierpen kunstenaars vaker postzegels. In 1923 volgden Willem van Konijnenburg en Jan Toorop, in 1924 Chris Lebeau, in 1928 Jan Sluyters, in 1929 Kamerlingh Onnes, in 1931 Piet Zwart, in 1935 M.C. Escher en in 1937 en Pijke Koche.
kluis overboord [ npogeschiedenis.nl ] | postwaarden.nl | postzegelontwerpen.nl