fontastisch

lettertypen uit de jaren zeventig

De tijdgeest van de jaren zeventig is fel van kleur. Wie had er in die tijd geen knaloranje lampje of wekkerradio op het nachtkastje staan? Het waren ook de gouden jaren van de zogenaamde display fonts, letters die om aandacht schreeuwen. Reclamebureau’s en schoolkrantredacties hadden stapels wrijfletters liggen met namen als Amelia, Bottleneck, Caslon Black, Futura Black, Profil, Quicksilver, Stencil en Stop. Een iconisch lettertype uit de jaren zeventig is de Cooper Black. Deze was in 1921 ontworpen door Oswald Bruce Cooper maar werd pas vanaf de late jaren zestig massaal gebruikt.

fonts in use
De website fonts in use helpt bij het zoeken naar namen van de lettertypen uit de massacultuur.
1975 fonts
singles uit de Top 40 in 1975

Dankzij fonts in use en een een paar andere bronnen wist ik de namen te achterhalen van een aantal fonts op de hoezen van bovenstaande singles.

1975 fonts
display fonts uit 1975

Bohanon variatie op de Bottleneck, Chwast Art Tone en Boot Black
Mud Madeleine Shaded
Heino variatie op de Frankfurter (Roundel van Mecanorma)
Freddy Fender Premier Shaded
Brotherhood of Man Lazy Bones
Telly Savalas ICT Neon
Udo Jürgens Bullion
The Trammps Thorne Shaded
Donna Summer Sans Serif Shaded

Madeleine Shaded
Voor de single Moonshine Sally (1975) van Mud werd het font Maleleine en Madeleine Shaded gebruikt, hierboven zoals het op de menukaart van Mecanorma gepresenteerd werd.
Roundel
… en voor de single Die schwarze Barbara (1975) van de witte Heino werd een variatie op de Frankfurter gebruikt, de Roundel eveneens uit de catalogus van Mecanorma.

fontsinuse.com | Mecanorma Font Families