overpeinzingen [1]

achteraf genoteerde gedachten tijdens het schilderen

kleurgevoel
Het palet van de 17e eeuwse schilder is beperkt vergeleken bij het palet van de impressionist of de hedendaagse schilder. Toch waren de 17e eeuwers echte coloristen. Door veel kleuren te gebruiken, ben je nog geen colorist. Dat ben je omdat je een sterk ontwikkeld kleurgevoel hebt.

‘bruine’ Rembrandt
Tegenwoordig vinden we Rembrandt meestal te bruin. Dat kan een belemmering zijn om goed naar zijn schilderijen te kijken. Rembrandt’s palet is beperkt maar zijn kleurgebruik is bijzonder subtiel. Anders dan zijn leermeester Pieter Lastman gebruikt hij geen opvallende lokale kleuren of vaste kleurenschema’s die we kennen uit de Italiaanse schilderkunst. In plaats daarvan drenkt hij alles in een okeren grondtoon.

verf & voorstelling
Fijnschilders volgen en beheersen hun onderwerp tot in de details. De verf verliest daardoor vaak zijn expressieve kracht. Ook verliest het schilderij als voorstelling in verf meestal zijn mysterie. Hoewel ik een mateloze bewondering voor de fijnschilderkunst kan hebben, ligt mijn hart meer bij schilderijen die balanceren op de rand tussen verf en voorstelling. Het gaat om het geheimzinnige grensgebied waarin de materie nog rauw is en waarin je de voorstelling geboren ziet worden. Schilderijen die nog niet helemaal af en dus nog aan het ontstaan zijn, hebben een restwaarde die door de blik van de beschouwer ingevuld mag worden.

alle overpeinzingen [2006] | oude overpeinzingen [1996]