vroege abstractie (1836)

Jean-Baptiste Camille Corot: gezicht op Avignon (1836)

Jean-Baptiste Camille Corot (1796-1875) wordt gezien als een van de grote vernieuwers in de landschapsschilderkunst van de negentiende eeuw. Hij was al actief in de jaren ’20 en bleef dat tot aan zijn dood in 1875 toen de impressionisten de grote sensatie waren in de schilderkunst. Met zijn directe manier van schilderen in de open lucht kan Corot als een voorloper worden gezien van het impressionisme.

gezicht op Avignon
Het uitgebalanceerde gezicht op Avignon straalt een grote rust en stabiliteit uit. Dat wordt versterkt door de langgerekte, horizontale compositie.

In the National Gallery in Londen hangt zijn gezicht op Avignon uit 1836. Je kunt ver inzoomen op dit landschap zodat je goed zijn manier van schilderen kunt bestuderen.

gezicht op Avignon
gezicht op Avignon (detail)

Corot werkt eigenlijk heel plat, alsof hij met gouache schildert. Modelleren is er nauwelijks bij. Alle vormen worden herleid tot vlakjes in een gedekte kleur. Corot heeft een groot gevoel voor abstractie en voor compositie.

gezicht op Avignon
gezicht op Avignon (detail)

Je kunt Corot plaatsen in een traditie die loopt van Poussin naar Cézanne. Hoe verschillend deze schilders ook zijn, in hun benadering van het landschap hebben ze eenzelfde aanpak: ze zoeken altijd naar de grote vorm.

gezicht op Avignon
gezicht op Avignon (detail)
gezicht op Villeneuve
Gezicht op View of Villeneuve-lès-Avignon 1836
Dit landschap is in het verleden toegeschreven aan Corot. Het is van de tamelijk onbekende schilder Prosper Marilhat (1811-1847) die sterk door Corot lijkt te zijn beïnvloed.