meer nostalgie op wielen

het legendarische illustratorduo: Art Fitzpatrick en Van Kaufman

Gisteren schreef ik iets over oude brochures van Amerikaanse automerken, waarvan ik highres scans op het web vond. Al bladerend door dat vintage reclamemateriaal, kwam ik een oude bekende tegen: Art Fitzpatrick. Samen met Van Kaufman maakte hij in de zestiger jaren naam met werk voor o.a. Pontiac. De look and feel van de sixties was al iets strakker en zakelijker dan de baldadige romantische ronde vormen van de fifties. De illustraties van Fitz & Van, zoals het duo genoemd werd, passen daar goed bij.

Art & Van
Cadillac, illustratie van Fitz & Van

Fitzpatrick was een ouwe rot in het vak, Kaufman kwam uit een heel andere hoek en had als illustrator van achtergronden bij Disney gewerkt. Nu tekende hij achtergronden bij de automodellen van Art Fitzpatrick en hun quatre-mains bereikte een volmaakte samenklank. Veel mensen dachten dat de inititialen ‘AF VK’ van één persoon waren. Tegen de gebruiken in, werd hun reclamewerk altijd als kunstwerk gesigneerd verspreid.

Art FitzpatrickArt FitzPatrick
began his career designing cars. At 20, he designed the Darrin Packard 4-door convertible and hard top sedans, and at 22 was a consulting designer to General Electric. After World War II service as a Naval Officer, he turned to advertising design and illustration, beginning with 8 years of Mercury, including 4 years of Lincoln ads. Before GM obtained his exclusive services (20 years worth), he did ads for Nash, Plymouth, Chrysler, Kaiser and Studebaker. During these years, he also did art, graphic and product design for other Fortune 500 clients.
 
Bron: fitz-art.com
In 2005 verscheen in de VS deze serie postzegels met sportwagens uit de eerste helft van de vijftiger jaren, illustraties van Art Fitzpatrick

fitz-art.com | Nederlandse Pontiac Brochure 1966 | Johannes in Retroland