trouw aan Rembrandt [ 2 ]

de Noorse schilder Odd Nerdrum (1944 – )
Odd Nerdrum
zelfportretten
Odd Nerdrum werkt al dertig jaar in een zelfgekozen isolement, hetgeen heeft geresulteerd in
een oeuvre dat in alle opzichten
merkwaardig kan worden genoemd
Odd NerdrumDe Noorse schilder Odd Nerdrum (geboren 1944) is in eigen land een fenomeen. Al meer dan dertig jaar veroorzaken zijn figuratieve doeken, die in de grandioze stijl van de ‘oude meesters’ zijn geschilderd, felle debatten tussen bewonderaars en hen die zijn werk verafschuwen. Odd Nerdrum werkt al dertig jaar in een zelfgekozen isolement, hetgeen heeft geresulteerd in een oeuvre dat in alle opzichten merkwaardig kan worden genoemd. De Noorse kunstenaar ontwikkelde een eigen programma waarin hij zich afzet tegen het modernisme en aansluiting zoekt bij de schilderkunstige traditie van Caravaggio, Rembrandt, Goya en Courbet: grote schildersgenieën, revolutionairen eigenlijk, die volgens Nerdrum op net zo’n gespannen voet met hun tijd en tijdgenoten-kunstenaars leefden als hij met o.a. Beuys en Warhol. Behalve de ambachtelijke schildertechniek en de klassieke composities in clair-obscur, is de allegorische vorm, waarin existentiële thema’s als leven, dood, liefde, verlies en hoop zijn gevat, onvergelijkbaar met andere schilderkunst uit heden en verleden. Nerdrum situeert zijn allegorieën in onheilspellende landschappen die niet van deze wereld lijken.
 
Bron: kunsthal.nl
Odd Nerdrum
Nerdrum began study at the Art Academy of Oslo, but became dissatisfied with the direction of modern art, and began to teach himself how to paint in a Neo Baroque style, with the guidance of Rembrandt‘s technique and work as a primary influence. In doing so he placed himself in direct opposition to most aspects of the school, including his primary painting instructor, his fellow students, and a curriculum designed to have Norway seen as a country with an up-to-date artistic culture. He, in his own words was chased from the academy after a two year period like a “scroungy mutt”. Years later Nerdrum said, I saw that I was in the process of making a choice that would end in defeat. By choosing those qualities that were so alien to my own time, I had to give up at the same time the art on which the art of our time rests. I had to paint in defiance of my own era without the protection of the era’s superstructure. Briefly put I would paint myself into isolation.
Nerdrum later studied with Joseph Beuys, at the Kunstakademie Düsseldorf.
 
Bron: en.wikipedia.org
Odd Nerdrum

nerdrum.com