schetsboek [ 2 ]

penseeltekeningen in hard contrast

De sfeer in de film noir en de Amerikaanse realistische krantenstrip uit de jaren veertig en vijftig spreekt mij bijzonder aan. Net als de houtsnede kent de realistische krantenstrip maar twee waarden: zwart en wit. Kruisarceringen voor een optisch grijs worden meestal vermeden. In plaats daarvan moet een harde zigzag-begrenzing de geleidelijke overgang van zwart naar wit suggereren. Tekenaars van realistische krantenstrips uit de jaren veertig en vijftig zoals Alex Raymond (Flash Gordon, Rip Kirby) en Will Eisner (The Spirit) waren meesters in het zwart en wit. Naast een virtuoze penseelstreek, waren ze ook erg goed in de (vaak filmische) vlakverdeling.

schetsboek 2011
penseel en oost-indische inkt op glad karton

Ik koos een paar foto’s van Gregory Peck en Cary Grant uit de jaren veertig en vijftig om in de sfeer te blijven van de Amerikaanse krantenstrip uit die tijd. Hun archetypische mannensmoelen sluiten perfect aan bij het plaatje van de ideale held-charmeur. Soms kozen striptekenaars bewust voor één acteur als model van hun (anti-)held. Zo modelleerde de Franse tekenaar Jean Giraud (Moebius) Luitenant Blueberry naar de kop van Jean Paul Belmondo.

schetsboek 2011
penseel en oost-indische inkt op glad karton
schetsboek 2011
penseel en oost-indische inkt op papier

De hedendaagse underground tekenaar Charles Burns heeft van het harde contrast zijn handelsmerk gemaakt en een zeer eigen retrostijl ontwikkeld.

willeisner.com | Alex Raymond’s Rip Kirby