volg de meester [ 21 ]

twee olieverfschetsen naar Rembrandt

Om meer inzicht te krijgen in de ziens- en werkwijze van Rembrandt, ben ik begonnen met het “kopiëren” van een klein paneel dat hij in 1632 maakte van de Aanbidding van de koningen. De mis en scene en de dramatische belichting (de zogenaamde ‘licht regie’) kunnen zo goed bestudeerd worden. Het geheim van het gouden licht zit hem in de withogingen waarover een glacis gelegd is van een transparante aardkleur, die rauwe sienna wordt genoemd. Bovendien is alles vanaf het begin gedrenkt in de goudgele grondtoon van de imprimatura.

Rembrandt kopie
twee olieverfschetsen naar Rembrandt
een schetsmatige reconstructie van zijn compositie en lichtregie.

Het is fascinerend om te ontdekken hoe je met een beperkt aantal pigmenten (rauwe sienna, gebrande sienna, omber, oker, zinkwit en Van Dijck bruin) een zeer delicaat coloriet kunt opbouwen. Het beeld is opgebouwd uit ‘grijzen’, waarbij gemodelleerd is in subtiele toonverschillen tussen koel en warm ‘grijs’. Door het beperkte palet blijft het kleurgebruik subtiel.

volg de meester [ 1-21 ] | van oude meesters en dingen die niet voorbijgaan