donker/licht/donker

gezien op Arte: The Killers (1946) van Robert Siodmak

The Killers 1946Fijne film noir met het debuut van Burt Lancaster (32) en Ava Gardner (23). The Killers is gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal van Ernest Hemmingway uit 1927. In een reeks flash backs die door elkaar gehusseld zijn, wordt het verhaal van “Swede” Anderson verteld die in het begin van de film door huurmoordenaars uit de weg wordt geruimd. Het is duidelijk te zien dat de van oorsprong Duitse regisseur Robert Siodmak uit de Duitse expressionistische school komt. De cinematografie van Woody Bredell is oogstrelend, met veel licht-donker contrasten en diagonalen. Overal zijn er schaduwen, ook in de buitenopnamen die in de filmstudio zijn opgenomen. De ene keer zijn de schaduwen messcherp, de andere keer fluweelzacht, zoals de subtiele slagschaduw op het gezicht van Ava Gardner die haar mysterieuze kant versterkt. Als een roofdier lijkt ze zich gedeeltelijk verborgen te houden in het donker om op het juiste moment toe te kunnen slaan.

Ava Gardner 1946
Ava Gardner als de femme fatale
Als een roofdier lijkt ze zich gedeeltelijk verborgen te houden in het donker om op het juiste moment toe te kunnen slaan.
De van origine Duitse regisseur Siodmak (‘Nachts, wenn der Teufel kam‘, 1957) kun je om een boodschap sturen; de film zit dan ook uitstekend in elkaar en zakt geen moment in. Cinematograaf Woody Bredell (‘Adventures of Don Juan’1948) en editor Arthur Hilton (‘Scarlet Street‘, 1945) dragen bij aan de smetteloze uitstraling van de prent en de legendarische componist Miklós Rósza (onder meer ‘Double Indemnity‘, 1944) voegt met zijn befaamde score de finishing touch toe.
 
Bron: movie2movie.nl
The Killers 1946
typografie uit de trailer waarin een swingend eyecatching script font gebruikt wordt

Op de blog cultandexploitation.blogspot.com is een serie filmstills uit The Killers te zien.

scorethefilm.blogspot.com | lovethoseclassicmovies.blogspot.com
wheredangerlives.blogspot.com