circus Couperus

gisterenavond gezien op Nederland 2: Niet te stillen onrust
Angst en Schoonheid een essay van Bas Heijne over Louis Couperus

angst & schoonheidOp 10 juni j.l. was het 150 jaar geleden dat Louis Couperus in Den Haag geboren werd. En op 16 juli was het negentig jaar geleden dat hij in De Steeg overleed. 2013 is dus een Couperus-jaar. Reden voor uitgeverij De Bezige Bij om dat te vieren met een boek. Angst en schoonheid. Louis Couperus, de mystiek der zichtbare dingen is een essay van 144 pagina’s waarin Bas Heijne samen met Louis Couperus die ene vraag stelt: Hoe te leven? De auteur twitterde dat zijn essay over Couperus binnen een week al aan een tweede druk toe is.

De Bezige Bij heeft dit succes ook zeker te danken aan de mooie documentaire Louis Couperus -niet te stillen onrust van Jan Louter waarin we Bas Heijne volgen op zijn reis door Den Haag, Passoeroean en Florence in de voetsporen van “de beste romancier die Nederland ooit gekend heeft” (Heijne).

Aan media-aandacht voor Louis Couperus heeft de uitgever overigens niet te klagen. Vorige week organiseerde De Rode Hoed een Grote Couperus Avond. En tijdens de themaweek 150 jaar Couperus zendt Cultura 24 van 7 t/m 12 oktober de dramaserie De kleine zielen (1969-1970) uit. Het was dus geen toeval dat de 150e geboortedag van Couperus op 10 juni j.l. stilletjes aan ons voorbijgegaan is, want het Couperus Circus stond gepland voor de maand oktober.

De Stille Kracht
Chris Lebeau ontwierp de omslag van de eerste uitgave van De Stille Kracht (1900) Op de stofomslag werd de Indonesische batiktechniek toegepast, die ook in de Jugendstil populair was. Couperus reageerde enthousiast op het ontwerp: “net de vleugel van een kapel… we zijn er in extaze over!”, schreef hij aan zijn uitgever L.J.Veen.
Bas Heijne vraagt zich in navolging van Louis Couperus af: “Hoe kan een mens zichzelf overeind houden in een wereld waarin alles vergankelijk is, waarin geen blijvend houvast te vinden is in geloof, filosofie, ideologie, waarin de mens die zich ontworstelt aan de benepenheid van zijn eigen kleine sociale wereld niet automatisch een rijker, zinniger leven wacht, maar misschien juist de wanhoop van de totale leegte?“ Daarnaast gaat hij op zoek naar wie de man achter het masker van de schrijver/dandy eigenlijk was: wat bewoog hem, waarom was hij zo„n rusteloze reiziger, en bovenal waarom schreef hij? Door twee tijdperken – het Fin de siècle van Couperus’ tijd en het heden – met elkaar te verbinden, wordt duidelijk dat de levensvragen die de schrijver zichzelf stelde, nog steeds de onze zijn.
 
Bron: programma.ntr.nl

Recensie over Angst en Schoonheid [ 8weekly.nl ] | louiscouperus.nl