Maandelijks archief: september 2025

Film Noirs op YouTube [ 51 ]

gezien op Full Moon Matinee : City that never sleeps (1953)

Eigenlijk hou ik helemaal niet van misdaadfilms maar voor film noir heb ik een groot zwak. De zwartwit-cinematografie, belichting en het tijdsbeeld zuigen me altijd weer een nieuwe noir binnen. In het public domain staan honderden films waarvan het copyright om verschillende redenen niet verlengd is en die dus legaal via het internet getoond mogen worden, zoals op het YouTube-kanalen Full Moon Matinee en Cult Cinema Classics. In september keek ik naar drie film noirs uit de periode 1946-1953. Vandaag: City that never sleeps van John H. Auer

citythatneversleeps1953City that never sleeps geeft net als The Naked City (1948) en He walked by night (1948) een inkijkje in het nachtelijke politiewerk in een bruisende (en criminele) metropool en past in de traditie van M. Eine Stadt sucht einen Mörder (1931) van Fritz Lang.

De film begint met een voice over die een stapje verder gaat dan de verteller in The Naked City : “Another day, another ball of fire rising in the summer sky. The city is quiet now, but it will soon be pounding with activity. This time yesterday, Jean Dexter was just another pretty girl, but now she’s the marmalade on 10,000 pieces of toast.”

The City that never sleeps begint met: “I am the city, the hub and heart of America… (…) The city at night. A million homes, three and a half million people, all different from one another. People lovin’, people hatin’, people stealin’, people prayin’…” De stad treedt hier dus zelf op als een personage. Deze introduceert de hoofdrolspelers in de film, te beginnen met “the mechanical man”, eerder een surrealistisch element die bij mij Cesare uit Das Cabinet des Dr. Caligari (1920) in de herinnering oproept.

City that never sleeps met Gig Young en Mala Powers

City That Never Sleeps speelt zich af in Chicago en volgt een nacht in het leven van politieagent Johnny Kelly (Gig Young), die worstelt met een onbevredigend huwelijk en een affaire met nachtclubdanseres Sally “Angel Face” Connors (Mala Powers). Johnny overweegt zijn baan op te geven om met Sally te vluchten, terwijl hij worstelt met zijn geweten en de verleiding van corruptie. Ondertussen raakt Johnny betrokken bij een zaak rond de crimineel Hayes Stewart (Edward Arnold), een corrupte advocaat die een jonge dief, “Mechanical Man” (Wally Cassell), manipuleert om een misdaad te plegen. De verhaallijnen kruisen elkaar wanneer Johnny’s pad dat van Stewart en andere louche figuren kruist, waaronder een femme fatale (Marie Windsor) en een vastberaden sergeant (William Talman).

Automodellen in City that never sleeps [imcdb.org]

Film Noirs op YouTube [ 50 ]

gezien op Full Moon Matinee : Caught (1949)

Eigenlijk hou ik helemaal niet van misdaadfilms maar voor film noir heb ik een groot zwak. De zwartwit-cinematografie, belichting en het tijdsbeeld zuigen me altijd weer een nieuwe noir binnen. In het public domain staan honderden films waarvan het copyright om verschillende redenen niet verlengd is en die dus legaal via het internet getoond mogen worden, zoals op het YouTube-kanalen Full Moon Matinee en Cult Cinema Classics. In september keek ik naar drie film noirs uit de periode 1946-1953. Vandaag: Caught van Max Ophüls

caught 1949Caught is gebaseerd op de roman Wild Calendar (1946) van Libbie Block. Het is een maatschappijkritische film noir die de positie van de vrouw ter discussie stelt en voor mij past in het rijtje Mildred Pierce (1945), Not wanted (1949) en The Reckless Moment (1949). Robert Ryan speelt hier een bezitterige echtgenoot, Barbara Bel Geddes (vooral bekend door haar rol van Ma Ewing uit Dallas) de bruid die aanvankelijk vrijwillig in de gouden kooi van een miljonairsvrouw stapt. Deze film was het Amerikaanse debuut van de Engelse steracteur James Mason, die in datzelfde jaar ook nog zou spelen in The Reckless Moment, eveneens geregisseerd door Max Ophüls.

Caught met Robert Ryan, James Mason en Barbara Bel Geddes

Het ambitieuze jonge model Leonora Eames (Barbara Bel Geddes), droomt van een leven in rijkdom en luxe. Na het volgen van een charm school trouwt ze impulsief met de excentrieke en neurotische miljonair Smith Ohlrig (Robert Ryan), een sadistische en bezitterige man met psychische problemen, geïnspireerd op Howard Hughes. Het huwelijk blijkt een nachtmerrie: Ohlrig houdt haar gevangen in een kooi van luxe en controle, inclusief een jaloerse minnares en een trouwe bediende. Ontsnappend aan dit toxische leven, begint Leonora te werken als secretaresse voor de idealistische kinderarts Larry Quinada (James Mason). Tussen hen bloeit een tedere romance op, maar complicaties ontstaan wanneer Leonora zwanger blijkt van Ohlrig.

Film noirs op YouTube [ 49 ]

gezien op Full Moon Matinee : Smooth as silk (1946)

Eigenlijk hou ik helemaal niet van misdaadfilms maar voor film noir heb ik een groot zwak. De zwartwit-cinematografie, belichting en het tijdsbeeld zuigen me altijd weer een nieuwe noir binnen. In het public domain staan honderden films waarvan het copyright om verschillende redenen niet verlengd is en die dus legaal via het internet getoond mogen worden, zoals op het YouTube-kanalen Full Moon Matinee en Cult Cinema Classics. In september keek ik naar drie film noirs uit de periode 1946-1953. Vandaag: Smooth as silk van Charles Barton

smooth as silk 1946Smooth as silk is een remake van A Notorious Gentleman (1935). Kort na de oorlog verschenen er tientallen misdaadfilms als deze, maar of we hier ook met een film noir te maken hebben? Ik denk het niet. Het einde valt nogal abrupt en de denouement is gebrekkig. Kortom: er blijven nogal wat losse eindjes. Universal produceerde Smooth as silk als een B-film (slechts 65 minuten) die strak aan het budget gebonden zat. In de bioscopen werd deze film in 1946 geen succes. Jammer, want de ingenieuze plot en het bruisende spel van Virginia Grey verdienden beslist een betere productie.

Verhaal: Smooth as silk draait om de advocaat Mark Fenton (Kent Taylor), wiens verloofde Paula (Virginia Grey), een ambitieuze aspirant-actrice, hem verwaarloost ten gunste van de rijke playboy Don Elliot (Danny Morton). Don is een cliënt van Mark, die hem met succes verdedigt in een zaak van doodslag. Via deze connectie hoopt Mark Paula een hoofdrol te bezorgen in een nieuw toneelstuk van Dons oom, de vermaarde theaterproducent Stephen (John Litel). Jaloezie laait op wanneer Paula Stephen verleidt om de rol te krijgen en zelfs met hem verlooft. Mark, verteerd door woede, vermoordt zijn eigen oom en beraamt vervolgens een plan om Don te doden. Ondertussen huurt Stephen een privédetective in om Paula en Mark in de gaten te houden, wat leidt tot een web van intriges, chantage en een onverwachte ontknoping.

Smooth as silk met Kent Taylor, Virginia Grey, Jane Adams en Milburn Stone