Eigenlijk hou ik helemaal niet van misdaadfilms maar voor film noir heb ik een groot zwak. De zwartwit-cinematografie, belichting en het tijdsbeeld zuigen me altijd weer een nieuwe noir binnen. In het public domain staan honderden films waarvan het copyright om verschillende redenen niet verlengd is en die dus legaal via het internet getoond mogen worden, zoals op het YouTube-kanalen Full Moon Matinee en Cult Cinema Classics. In september keek ik naar drie film noirs uit de periode 1946-1953. Vandaag: Caught van Max Ophüls
Caught is gebaseerd op de roman Wild Calendar (1946) van Libbie Block. Het is een maatschappijkritische film noir die de positie van de vrouw ter discussie stelt en voor mij past in het rijtje Mildred Pierce (1945), Not wanted (1949) en The Reckless Moment (1949). Robert Ryan speelt hier een bezitterige echtgenoot, Barbara Bel Geddes (vooral bekend door haar rol van Ma Ewing uit Dallas) de bruid die aanvankelijk vrijwillig in de gouden kooi van een miljonairsvrouw stapt. Deze film was het Amerikaanse debuut van de Engelse steracteur James Mason, die in datzelfde jaar ook nog zou spelen in The Reckless Moment, eveneens geregisseerd door Max Ophüls.
Het ambitieuze jonge model Leonora Eames (Barbara Bel Geddes), droomt van een leven in rijkdom en luxe. Na het volgen van een charm school trouwt ze impulsief met de excentrieke en neurotische miljonair Smith Ohlrig (Robert Ryan), een sadistische en bezitterige man met psychische problemen, geïnspireerd op Howard Hughes. Het huwelijk blijkt een nachtmerrie: Ohlrig houdt haar gevangen in een kooi van luxe en controle, inclusief een jaloerse minnares en een trouwe bediende. Ontsnappend aan dit toxische leven, begint Leonora te werken als secretaresse voor de idealistische kinderarts Larry Quinada (James Mason). Tussen hen bloeit een tedere romance op, maar complicaties ontstaan wanneer Leonora zwanger blijkt van Ohlrig.