Er zijn gelukkig nog steeds liefhebbers die hun blog helemaal wijden aan de achttiende eeuw. Ook in Nederland. Een daarvan is weyerman.nl met een dagelijks (!) stukje gerelateerd aan Jacob Campo Weyerman (1677-1747) en de achttiende eeuw. In februari las ik in een oogje op iemand hebben iets over een rage uit de achttiende eeuw. De Prince of Wales en latere koning George IV was in 1884 tot over zijn oren verliefd geworden op Maria Fitzherbert. In het geheim stuurde hij haar in 1885 een miniatuur van zijn oog op een broche.
De symboliek was duidelijk: hij had zijn koninklijke oog op haar laten vallen. Blijkbaar had er toch iemand “gelekt”, want kort daarop begonnen in Engeland verliefde mannen in navolging van de koning hun Lover’s Eye weg te schenken in de vorm van een medaillon, broche, ring of snuifdoosje. Het paste helemaal in het sentimentalisme van die tijd. Dit voorjaar organiseerde het Birmingham Museum of Art de tentoonstelling The Look of Love over deze achttiende eeuwse rage uit Engeland.
On November 3, 1785, the Prince wrote to Mrs. Fitzherbert with a second proposal of marriage. Instead of sending an engagement ring, he sent her a picture of his own eye, painted by the miniaturist Richard Cosway, writing, P.S. I send you a Parcel and I send you at the same time an Eye, if you have not totally forgotten the whole countenance. I think the likeness will strike you.“ Shortly thereafter, Mrs. Fitzherbert returned to England and married the Prince in a secret ceremony on December 15, 1785. Not long after their clandestine nuptials, Mrs. Fitzherbert (as she preferred to remain) commissioned Cosway to paint a miniature of her own eye for the Prince. The Prince of Wales„ token of affection inspired an aristocratic trend for exchanging eye portraits mounted in a wide variety of settings lasting the next few decades.
Bron: artsbma.org