The film the Art World doesn’t want you to see (Ben Lewis, 2009)
De vastgoedzeepbel wordt algemeen gezien als dé manifestatie van mondiale hebzucht die de wereld vijf jaar geleden in een economische crisis stortte. De hebzucht manifesteert zich overal. Vóór de vastgoedzeepbel hadden de financiële markten een dot-com bubble geblazen. Toen deze in maart 2000 uit elkaar spatte, werd er lucht in de huizenmarkt gepompt. Maar ook de kunstwereld blies een zeepbel die wel uit elkaar moest spatten.
De Britse kunstcriticus Ben Lewis maakte een documentaire over de hedendaagse kunst zeepbel die net als Inside Job (2010) de vrije markt ontmaskert als een orgie van hebzucht. The Great Contemporary Art Bubble laat zien wat er in de wereld van hedendaagse kunst gebeurde op de dag dat Lehmann Brothers omviel. Op een veiling met werken van Damien Hirst bij Sothebey’s in Londen werd zijn gouden kalf verkocht voor ruim tien miljoen pond. De veiling werd voor Hirst nog een groot succes. Maar met het omvallen van de banken en het instorten van de huizenmarkt in 2008 stortte in 2009 ook de markt voor hedendaagse kunst in. Ben Lewis denkt dat het niet meer zo snel goed komt…
Ben Lewis
Bron: economist.com
Er was één persoon die in september 2008 geen toestemming kreeg om de grote veiling van Damien Hirst kunst bij Sotheby’s in Londen te bezoeken: kunstcriticus en filmmaker Ben Lewis. De veiling was een succes met een recordopbrengst van meer dan 140 miljoen euro, dus waarom mocht hij er niet bij zijn? Misschien wist Lewis te veel. Het grootste deel van 2008 was hij bezig geweest met een onderzoek naar de booming markt van contemporaine kunst, en het bleek dat de kunstwereld niet blij was met zijn ontdekkingen.
Ben Lewis reisde in 2008 van de Art Basel Fair in Zwitserland naar de veilinglokalen van New York, van de ateliers van succesvolle kunstenaars in Berlijn naar de kantoren van puissant rijke hedge-funders en kunstverzamelaars. Waar hij ook ging, de kunstwereld vertelde hem dat de boom van de contemporaine kunstmarkt niet stoppen was, voortgestuwd door de kunsthonger van een groeiende groep nieuwe rijken uit de hele wereld. Maar Lewis vond andere oorzaken – een wereld van geheimzinnige kunstdeals, speculatie, belastingvoordelen, en manipulatie van de markt – waarbij vrijwel de hele kunstmarkt betrokken leek te zijn: kunsthandelaren, verzamelaars, galerieën, veilinghuizen en zelfs musea. Maar uiteindelijk kwam toch het moment dat Lewis al lang voorspeld had: een maand na de Hirst veiling bij Sotheby’s crashte de markt voor contemporaine kunst. En aan die crash lijkt voorlopig geen einde te komen…
Bron: cultuurgids.avro.nl