In der Beschränkung zeigt sich der Meister

Alfred Hitchcock en het uitzicht driehoog achter
zaterdag gezien op BBC2: Rope (1948) zondag op BBC2: Rear Window (1954)

Rope was de eerste Hitchcock in Technicolor. Het was ook de eerste film van Hitchcock met James Stewart. Daarna zou Hitchcock hem nog driemaal een mannelijke hoofdrol geven naast een vrouwelijke hoofdrol: in Rear Window (1954) naast Grace Kelly, in The Man Who Knew Too Much (1956) naast Doris Day en in Vertigo (1958) naast Kim Novak.

rope cast
Hitchcock (rechts) en de cast van Rope voor het cyclorama van Manhattan

Rope en Rear Window hebben meer met elkaar gemeen dan dat beide films 1. van Alfred Hitchcock 2. met James Stewart en 3. in Technicolor zijn. Ze zijn ook experimenteel van opzet. Zo wilde Hitchcock alles met één camera op één locatie filmen. Het liefst had hij Rope in één shot gefilmd, maar technisch was dit niet mogelijk. De filmspoelen van de enorme Technicolor kleurencamera’s hadden in 1948 maximaal tien minuten speelduur.

Rear Window werd niet in één keer opgenomen, maar had ook een extreme beperking: De camera bleef de hele film op één punt staan. Imposant in Rear Window is het decor. De complete binnenruimte van een woonblok in New York is in de studio 1:1 nagebouwd. De camera blijft weliswaar binnen, maar registreert door het raam wat er buiten en binnen bij de achterburen gebeurt.

Ook Rope heeft een fascinerend decor. De plaats van handeling is een penthouse in New York. Het decor, een zogenaamd cyclorama, is minutieus nagebouwd met schaalmodellen van wolkenkrabbers waaronder het iconische Empire State Building en Chrysler Building. Aan alles is gedacht. Wanneer de avond valt, kleurt de lucht rood en gaan er lampjes aan. De verspringende kleuren van naburige neonreclame, geven in de slotscène een spookachtig effect aan het interieur.

cyclorama uit Rope 1948
cyclorama van Manhattan uit Rope (1948)

Op het web ontdekte ik een blog dat helemaal gewijd is aan matte painting. Tijdens de klassieke Hollywoodperiode werden er vaak trompe-l’œil decors geschilderd. Tegenwoordig heeft Computer Generated Imagery de matte painting verdrongen. Op deze site vond ik foto’s van het decor uit Rope en nog een ander cyclorama van Manhattan uit de film The Fountainhead (1949).

cyclorama uit Rope 1948
het cyclorama uit Rope is een ingenieuze maquette met ingebouwde lichteffecten.
Manhattan cyclorama
cyclorama van Manhattan uit The Fountainhead (1949) dat ook als propaganda van het kapitalisme geïnterpreteerd kan worden.

Rear Window (1954) is vanmiddag om 15.10 te zien bij BBC 2.

Rope [ imdb.com ]