overvloed en onbehagen

gisteren in Oberhausen bezocht: Centro
het grootste winkel- en ontspanningscentrum van Europa

Oberhausen heeft tegenwoordig een nieuw stadscentrum. Op de plek waar in het industriële tijdperk de fabrieksschoorstenen rookten, zijn in 1996 het megawinkelcentrum Centro en de König Pilsener Arena verrezen. De nabijgelegen gasometer, een kolossale ijzeren cilinder en het Wahrzeichen van Oberhausen, herinnert als een eenzaam baken aan het industriële verleden van Oberhausen.

Oberhausen
het industriegebied van Oberhausen met gasometer in de jaren dertig

Centro is een winkelparadijs in twee verdiepingen met tweehonderdtwintig winkels. De meeste daarvan zijn filialen van grote merken. Vooral door hun aanwezigheid word je in Centro ondergedompeld in ongekende luxe. Ik waan mij in Dubai en voel onbehagen bij deze overvloed. Het is waarschijnlijk niet aan mijn gezicht af te lezen en zo spiegel ik het winkelende publiek. Het is de normaalste zaak van de wereld om hier rond te lopen. Maar normaal kan ik het niet vinden. Deze overvloed en luxe, hoe is het mogelijk terwijl we het alweer bijna zes jaar over “de economische crisis” hebben. Zijn dit enkel façaden? Is Centro een Potëmkin-dorp dat onze schulden maskeert?

Is Centro een Potëmkin-dorp
dat onze schulden maskeert?

Het winkelcentrum is een soort beest met een kop, romp en een staart. Op de vitale punten zitten XXL-filialen van Galeria Kaufhof, C&A en Peek en Cloppenburg. In de laatste megawinkel hebben de bekende kledingmerken een eigen afdeling: Tommy Hilfiger, Armani, Hugo Boss… Honderd Euro voor een herenshawl van Armani, die je voor € 3,95 elders koopt en die waarschijnlijk ook uit een kledingatelier uit Bangladesh komt, waar werkdagen van 16 uur en soms langer worden gemaakt. Het verschil is de naam en de prijs en het astronomische budget voor marketing.

Centro logo's
alle logo’s in Centro Oberhausen

Ik begrijp merkgevoeligheid niet. Maar ik heb makkelijk praten, want ik zit in een omgeving waarin ik niet hoef te presenteren en waar geen competitie is. Michaela legt mij uit hoe het werkt. “Het is allemaal ijdelheid” zegt ze, wanneer we op de roltrap staan.

IJdelheid. Draaien alle grote kleding- of cosmeticamerken om ijdelheid? Maakt kwaliteit dan niet het verschil? Natuurlijk brengen dure merken kwaliteit. Maar daarna gaat de prijs nog een aantal keren over de kop. Want het exclusieve en dure merk geeft jou het gevoel dat je bijzonder bent. Omdat je het waard bent. De prijskaartjes van alle kleding en cosmetica bij elkaar zeggen dan iets over je eigenwaarde.

Ik leg een T-shirt van Marco Polo van €49,50 terug. Waarom vijf keer zoveel geld uitgeven voor een T-shirt met een merknaam erop? Maar ik heb makkelijk praten en hoef mij niet te onderscheiden. Al doe ik dat natuurlijk wel met mijn merkloze kleding. Het enige T-shirt met logo dat ik zou willen dragen, is er een met NO LOGO.

centro.de