zakkenroller

zondagavond gezien op TV5: Pickpocket (1959) van Robert Bresson

pickpocketIn deze Franse variatie op Misdaad en Straf is Raskolnikov een zakkenroller. Het is een droge, existentialistische film, maar mist wat mij betreft de diepte van Dostojevsky’s roman. De zwart-witbeelden zijn prachtig. De zwijgzame Michel doet mij enigszins denken aan Antonio, de vader in Ladri di biciclette (1948) van Vittorio de Sica.

Susan Sontag plaatste Pickpocket (1959) van Robert Bresson helemaal bovenaan in haar lijst van 50 beste films.

Op een dag gaat Michel naar de paardenrennen en steelt er wat geld van een toeschouwer. Bij het verlaten van de renbaan wordt hij gearresteerd. Hij wordt meteen vrijgelaten bij gebrek aan bewijs. Kort na zijn vrijlating sterft zijn moeder. Michel gaat vervolgens opnieuw zakkenrollen. Hij gaat ook in de leer bij een ervaren gauwdief, zodat hij efficiënter te werk kan gaan. Hij weigert bovendien de hulp van zijn vriend Jacques, die hem aan een baan wil helpen. Het wordt Michel spoedig te heet onder de voeten. Hij vlucht weg uit Frankrijk. Twee jaar nadien ontmoet hij bij zijn terugkomst de vroegere werkster van zijn moeder.
 
Bron: nl.wikipedia.org
pickpocket
Jeanne en Michel (“Sonja en Raskolnikov”)
In Pickpocket, the hero is a young recluse who lives in a closet of a room, a petty criminal who, in Dostoyevskian fashion, appears to crave punishment. Only at the end, when he has been caught and is in jail, talking through the bars with the girl who has loved him, is he depicted as being, possibly, able to love.
 
Bron: Susan Sontag over de films van Robert Bresson

pickpocket [ imdb.com ]