vintage matchboxes [ 1 ]

gekocht: striking images – vintage matchbookcover art

striking imagesIn Amerika gaan reclame en praktisch nut hand in hand. Vanaf de jaren twintig werd het ‘matchbook’, het kaartje met lucifers en advertentieflap, een effectief promotiedingetje. Net als de promotie ballpoint bindt het weggeefdingetje zich aan de de dankbare handen van de ontvanger. Door het dagelijks gebruik raakt deze vanzelf vertrouwd met de promotietekst. Tegenwoordig zijn matchbooks verzamelobjecten geworden. Ik blijf toeschouwer en kocht zaterdag een boekje over deze ‘boekjes’. Sinds dada en popart mogen we alles kunst noemen, dus heet dit triviale design uit de massacultuur nu voluit vintage matchbookcover art. Op het web vond ik nog een fraaie bonus.

From the 1920s to the 1950s, a small but useful advertising gimmick spread like wildfire into the purses, pockets, and kitchen drawers of millions of Americans. The give-away matchbook was one of the most pervasive means ever found of putting promotional images into the hands of the public. Small and disposable, matchbooks were not only a highly successful marketing tool for a wide variety of products, they were also the repositories for a wealth of anonymous design creativity. Fantasies of ocean travel, bathing beauties, regal leisure, and tropical locales adorned the covers, as did hand-lettered typography, stylized illustration, and eye-catching color. This red-hot celebration brings the ubiquitous matchbook’s art to life in all its pulp panache and visual zing.
 
Bron: chroniclebooks.com
vintage matchbooks

vintage matchbooks 1 [ flickr.com ] | vintage matchbooks 2 [ flickr.com ]