Dagelijks archief: woensdag 8 oktober 2008

Laissez-faire, laissez-passer…

knock-out geslagen door de onzichtbare hand van de vrije markt
de kredietcrisis als einde van het neo-kapitalisme (1983-2008) ?

Afgelopen maandag schreef Will Tiemeijer, onderzoeker bij de WRR, in Trouw dat de kredietcrisis een paar gevaarlijke illusies finaal onderuit haalt. De meest fundamentele daarvan is de idee dat als iedereen zijn eigen belang volgt, het resultaat vanzelf goed is voor de samenleving als geheel. Deze idee werd voor het eerst door Adam Smith verwoord in 1776. Gefundeerd in dit ‘laissez-faire, laissez-passer’principe zou het moderne kapitalisme (én het proletariaat!) vanaf dat moment vooral in Engeland en in de Verenigde Staten tot grote bloei komen.

Will Tiemeijer in Trouw
fragment uit artikel van Will Tiemeijer in Trouw van afgelopen maandag

Laissez faire, laissez passer is in feite een legitimatie voor schaamteloos kapitalisme waarin het eigenbelang uiteindelijk altijd het algemeen belang zou dienen. Maar na ruim tweehonderd jaar interpretatie van Smith’s invisible hand blijft de conclusie steeds gelijk: je kunt individuele belangen bij elkaar optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen tot je een ons weegt, er komt nooit een algemeen belang uitrollen.

Je kunt individuele belangen bij elkaar optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen tot je een ons weegt, maar er komt nooit een algemeen belang uitrollen.

Na de val van het communisme zou het kapitalisme (de vrije markteconomie) aan het einde van de twintigste eeuw tot zegevierende ideologie worden uitgeroepen. Volgens de historicus Frank Ankersmit is men in het Westen zijn eigen reclameslogan ( van de zelfregulerende vrije markt met de ‘onzichtbare hand’ ) gaan geloven.

Adam SmithAdam Smith (1723-1790) werd geboren in Kirkcaldy in Fife in Schotland, en studeerde aan de Universiteit van Glasgow moraalfilosofie, waarna hij met een beurs aan de Universiteit van Oxford studeerde. In 1748 begon hij te doceren aan de Universiteit van Edinburgh. In 1751 werd hij benoemd tot hoogleraar in de logica aan de Universiteit van Glasgow; deze functie werd in 1752 voortgezet op het gebied van de moraalfilosofie. In zijn belangrijkste werk, An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations (1776), opgedragen aan de Amsterdamse bankier Henry Hope, legde hij de basis voor het moderne kapitalisme, dat snel en gemakkelijk ingang vond in de net onafhankelijk verklaarde Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk, door de economische crisis die veroorzaakt werd door de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog. Uiteindelijk zou deze publicatie de doodsteek betekenen voor het mercantilisme, dat eeuwen de economie in Europa beheerste.

Bron: nl.wikipedia.org

trouw.nl

Russische schilders [ 9 ]

gekocht: tentoonstellingscatalogus Kunst en Religie in Rusland
door J. Petrova, F.-W. Kaiser & I. Wierda

Kunst Religie in RuslandTentoonstellingscatalogi zijn duur. Gelukkig heb ik een methode gevonden om een catalogus van een tentoonstelling toch voor weinig geld aan te schaffen. Je hebt er wel jaren geduld voor nodig. Bladerend door de ramsjkrant kwam ik laatst de catalogus Kunst en Religie in Rusland tegen die verscheen bij een tentoonstelling die ik zes jaar geleden in het Haags Gemeentemuseum zag. Het nadeel is natuurlijk het lange wachten. Maar er zijn wel twee voordelen: een catalogus voor weinig geld en op afstand nog eens nagenieten van de tentoonstelling. Een van de hoogtepunten was voor mij in 2002 een enorm schilderij van Henryk Siemiradzki. De catalogus, uitgegeven door Waanders, kostte oorspronkelijk € 22,50 en nu € 7,90.

Kunst Religie in Rusland laat de grote rol zien die de christelijk religie heeft gespeeld in de Russische kunst: van de iconen tot de 19de eeuwse salonschilderijen en van de avantgarde tot aan de schilderijen ten tijde van het sociaal realisme. Ook de kunst vanaf de Perestroika pakt de religieuze thematiek weer op. In samenwerking met het Russisch Staatsmuseum in St. Petersburg – die in het bezit is van de grootste verzameling Russische kunst – heeft het Gemeentemuseum een groots overzicht over dit onderwerp samengesteld. Dat de oorsprong van kunst in religie en mythes ligt wordt vandaag de dag graag vergeten. Zelfs pioniers van de abstracte kunst zoals Mondriaan, Malewitsj en Kandinsky werden hierdoor geïnspireerd. Vaak zochten kunstenaars hun spirituele inspiratie in buiten-Europese culturen of in de Theosofie. De Russische kunst werd als geen andere bepaald door het mysterie van het orthodoxe christendom – er loopt een lijn vanaf de Ikonen via de avant-garde begin 20ste eeuw tot aan de kunst van vandaag. Een selectie van een zestigtal werken laat de continuïteit van de christelijke spiritualiteit in 500 jaar Russische kunst. De expositie pretendeert echter geen volledig overzicht te geven van de Russische kunstgeschiedenis. Het is een selectieve keuze met betrekking tot een christelijke of daarmee verwante beeldtaal.
 
Bron: gemeentemuseum.nl

miniboekje van tentoonstelling ( 21.09.02 t/m 05.01.03 ) | meer Russische schilders