Dagelijks archief: zondag 21 december 2008

lift naar het schavot [ 1 ]

zaterdagnacht gezien op canvas: ascenseur pour l’échafaud (1958)
met de score van Miles Davis

Prachtige late film noir die in plaats van spruitjeslucht het rauwe gezicht van jaren vijftig toont. Met de legendarische score van Miles Davis die de nachtelijke zoektocht van de hoofdpersoon door de straten van Parijs boven de tijd doet uitstijgen, als een existentialistische metafoor van het bestaan zelf.

Ascenseur pour l’échafaud van Louis Malle stond aan het begin van la nouvelle vague terwijl de muziek van Miles Davis het begin van the cool inluidde. En het betekende ook de grote doorbraak van Jeanne Moreau.

noiroftheweek.com

Miles Davis zat in Parijs voor optredens. Miles hield van de stad. En via zijn liefje Juliette Greco werd hij aan Louis Malle voorgesteld. Louis bleek groot fan van Miles te zijn en dus vroeg hij Miles de muziek voor Ascenseur pour l„échafaud te schrijven.

ascenseur pour l'échafaud

Miles ontving vervolgens van Louis de rushes (tijdelijke gemonteerde beelden) en begon te componeren. Dit resulteerde in een aantal inmiddels beroemde thema’s. ( Bron: .marcoraaphorst.nl )

The connections are in the form as well as in specific events of the film and the score. The black and white film is a simple and dramatic mode that relies on the stark contrast to create the scenes. This can be said in some respect of Davis’s instrumentation, as the trumpet is a simple only three valves capable of making a variety of sounds. The greatest connection is that Davis uses the lack of sound as much as the presence of his notes to create emphasis on the notes that he selects, which is quite similar to the black and white nature of the film technology in the fifties. The direct relationships between musical events and the film events are more obvious to the viewer by the choices that Davis makes as to where he should play and when he should leave the film silent. The notes Davis plays are often indicative of the feelings of the characters especially during moments of tension and exuberance. The music also has common presence as music would in most settings, such as in the bars or as the car stereo when the very first music is introduced to the film.
 
Bron: instruct1.cit.cornell.edu

ascenseur pour l’échafaud [ en.wikipedia.org ] | ascenseur pour l’échafaud [ Johannes in Retroland ] | ascenseur pour l’échafaud [ filmsdefrance.com ]

onze man in Europa [3]

vanavond op Nederland 2 om 21.10 In Europa het jaar 1946
over de verwerking van de Tweede Wereldoorlog

In EuropaTwee weken geleden ging het in In Europa o.a. over de verkrachtingen van het Rode Leger in 1945. En afgelopen week ging in Duitsland de film Anonyma – ein Frau in Berlin in première over deze treurige kwestie die zowel in Rusland als in Duitsland jarenlang taboe is geweest. De schaamte overheerste. In 1959 publiceerde een Berlijnse vrouw anoniem een dagboek over wat ze in mei en juni 1946 allemaal moest meemaken. De tijd was nog niet rijp en het publiek wilde het niet weten. De schrijfster besloot daarna dat het dagboek pas na haar dood weer uitgegeven mocht worden, Dat was vijf jaar geleden en het boek werd in Duitsland een onmiddellijke bestseller. Na zestig jaar is Duitsland pas toe aan de verwerking van het eigen oorlogsleed. Geert Mak zal hier vanavond waarschijnlijk nog bij stilstaan als het om de verwerking gaat van de Tweede Wereldoorlog. De ‘winnaars’ waren automatisch vrijgepleit voor hun oorlogsmisdaden, de ‘verliezer’ moesten decennialang door het stof kruipen. De geschiedenis herstelt zich langzaam. Het duurde een halve eeuw voordat ‘Dresden’ officieel als oorlogsmisdaad werd bestempeld. Maar ‘bomber’ Harris en Churchill werden nog als helden begraven…

ineuropa.nl