Dagelijks archief: donderdag 3 september 2015

familievloek [ 1 ]

gisterenavond gezien: The Godfather II (1974)

The Godfather IIIn de top 10 van beste films uit de jaren zeventig staan geheel terecht drie films van Francis Ford Coppola: De Godfather I en II (1972/74) en Apolcalypse Now! (1979) Ze behoren ook alle drie tot de beste films die er überhaupt ooit gemaakt zijn. Overigens volgen in deze top 100 op de plaatsen 11, 12 en 13 The Deer Hunter, Taxi Driver en Rocky. De Italiaanse Amerikanen doen het dus goed. Ongetwijfeld zit het de Italianen in het bloed, de schilderkunst, de muziek en het theater. En is film niet een samenvoeging van deze kunstvormen?

De Godfather II is een zeldzaam voorbeeld waarvan het vervolg minstens net zo goed is dan het origineel. Toch staat het eerste deel op een tweede plaats en het tweede deel op een tiende plaats in de IMDB top 100. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de onvergetelijke rol van Marlon Brando in het eerste deel. Het tweede deel moet het zonder hem doen, maar we zien zijn personage wel terug, nu gespeeld door Robert de Niro. Het bijzondere van de Godfather II is dat er twee verhaallijnen parallel gemonteerd zijn. In de ene verhaallijn zien we hoe zoon Michael Corleone aan het einde van de jaren vijftig zaken op Cuba doet terwijl we in de andere flash backs zien uit het leven van zijn vader.

Vanuit die flash back gaan we begrijpen hoe zijn vader in de misdaad terecht gekomen is. Zoals het zo vaak ging op Sicilië en in de Italiaanse gemeenschap in New York werden de armen vaak “beschermd” door een afperser, een “man van eer”, die met respect behandeld wenste te worden. Meestal ontwikkelden dit soort figuren zich tot tirannen die onder de arme bevolking een schrikbewind voerden. Vaak durfde niemand meer in opstand te komen, maar de haat onder de mensen werd alleen maar groter. Vito Corleone is zo dapper om de afperser van zijn wijk “koud” te maken. Hij is goed gemotiveerd: ooit kwam zijn vader op Sicilië in opstand tegen zo’n “don”, maar moest het met zijn leven bekopen. Hij is vastbesloten zich te wreken op de moordenaar van zijn vader, maar ook in New York laat hij zich niet intimideren door mensen waartegen zijn vader zich verzet zou hebben.

Vito Corleone vermoordt de plaatselijke “don”. Voor hem is het een verzetsdaad en geen misdaad. Omdat hij de tyrannie in zijn wijk verdreven heeft, is hij nu een held.

Vito Corleone vermoordt de plaatselijke “don”. Voor hem is het een verzetsdaad en geen misdaad. Omdat hij de tirannie in zijn wijk verdreven heeft, is hij nu een held. De visboer geeft hem op de markt graag iets extra’s, nu hij niet meer afgeperst wordt. En zo wordt Vito de nieuwe “don”, iemand die het respect in zijn wijk verdient. Vito en zijn “familie” respecteren elkaar, zijn uitermate loyaal en beschermen elkaar wederzijds. De flash back laat zien hoe godfathers “geboren” worden en hoe het systeem werkt.

Godfather II
Michael Corleone:
“I know it was you Fredo. You broke my heart!”

Daarnaast wordt in de Godfather II de relatie tussen Michael en zijn broer Fredo uitgewerkt. Michael is de jongere broer, maar is door Vito Corleone toch als zijn opvolger aangewezen. Dat betekent dat Fredo onder zijn jongere broer gesteld is. De loyaliteit onder de familieleden is nooit vrij. Uiteindelijk kiest Fredo voor zijn vrijheid en verbreekt hij zijn loyaliteit aan Michael. Dat wordt hem fataal.

Godfather II
Laatste beeld uit de Godfather II: Michael Corleone overdenkt zijn leven. Is het een zegen of een vloek dat zijn vader hem tot opvolger heeft benoemd?

The Godfather II [ imdb.com ]