Maandelijks archief: oktober 2015

kijken, niet oordelen

Cornelis Verhoeven over kijken in De resten van het vaderschap (1975)
‘Urenlang zou ik bij haar wiegje kunnen zitten om naar haar te kijken.’ Het lukt hem zeker niet altijd om ‘alleen maar te kijken’. Een ‘zwerm van bijgedachten gonst’ meestal rond zijn hoofd. ‘Minstens tien sprekers vertroebelen de eenvoud van mijn gedachten.’ Die sprekers in zijn hoofd zeggen cynische dingen als dat de geboorte van een kind toch in het niet valt bij de schokkende ‘grote wereld’ of juist mierzoete dingen als dat het leven een wonder is. Als die stemmen even zwijgen, ervaart hij ten volle: ‘Kijken is het hoogste wat er is.’
 
Bron: Timon Meynen op Filosofie Scheurkalender, 30 oktober 2015 [ faidros.nl ]
Friederich Amerling
Friederich Amerling 1836
prinses Marie Franziska van Liechtenstein (1834-1909) op tweejarige leeftijd.
Urenlang zou ik bij haar wiegje kunnen zitten
om naar haar te kijken.

Cornelis Verhoeven

Govert Flinck
Govert Flinck 1636
Slapende Amor (gezien in Museum Kurhaus Kleve)
De huidige moraal verbiedt het schilderen of fotograferen van een dergelijk onderwerp maar in 1636 ging het nog, al stelde Flinck zich veilig door op de voorgrond een gebroken boog te schilderen, een symbool voor kuisheid.
Die sprekers in zijn hoofd zeggen cynische dingen als dat de geboorte van een kind toch in het niet valt bij de schokkende ‘grote wereld’ of juist mierzoete dingen als dat het leven een wonder is.

Timon Meynen (Filosofie Scheurkalender)

Cornelis Verhoeven – Inleiding tot de verwondering [ dbnl.org ]

beroemder dan Rembrandt

gezien in Museum Kurhaus Kleve: Govert Flinck

In januari was het 400 jaar geleden dat Govert Flinck in Kleve werd geboren. Het Museum Kurhaus Kleve eert hem nu met een tentoonstelling van een aantal schilderijen en tekeningen. Flinck stierf al in 1660 op 45-jarige leeftijd, maar streefde zijn leermeester Rembrandt na 1650 in roem voorbij.

Govert Flinck
Govert Flinck zelfportret (detail) 1643
“If you can make it there,
I’m gonna make it anywhere”
gold zeker voor Govert Flinck
in Amsterdam anno 1650.

In 1635 kwam Govert Flinck in Amsterdam bij Rembrandt in de leer, vooral om de stijl van zijn leermeester eigen te maken. Deze had in de jaren dertig veel succes met zijn ongepolijste eigen stijl. Toen in de late jaren veertig de Franse classicistische stijl in de mode raakte, paste Flinck zich als een kameleon aan. De stijlverandering is opmerkelijk.

Govert Flinck
Govert Flinck Margaretha Tulp, 1658
Na 1650 schilderde Govert Flinck in de weelderige classicistische (Franse) stijl waar de rijke burgers in Amsterdam van hielden.

Samen met Bartholomeus van der Helst behoorde hij rond 1650 tot de meest gevraagde portretschilders van Amsterdam, op dat moment de rijkste handelsstad ter wereld. “If you can make it there, I’m gonna make it anywhere” gold zeker voor Flinck die, nadat hij het in Amsterdam gemaakt had, opdrachten kreeg van o.a. Friedrich Wilhelm de keurvorst van Brandenburg en vader van de eerste koning van Pruisen.

Govert Flinck
Govert Flinck portret van een jonge vrouw, 1658
Na 1650 schilderde Govert Flinck in de weelderige classicistische (Franse) stijl waar de rijke burgers in Amsterdam van hielden.
Sein 400. Geburtstag im Jahr 2015 bildet für das Museum Kurhaus Kleve den Anlass, das Werk von Govert Flinck in einer umfassenden Ausstellung zu würdigen, die die erste Retrospektive seit über fünfzig Jahren darstellen wird. Sie wird sein facettenreiches Werk beleuchten sowie seine Nähe und Abhängigkeit zu Rembrandt als auch seine Entwicklung zu einem künstlerisch eigenständigen und erfolgreichen Maler veranschaulichen. Sowohl an der Biographie als auch an dem überragenden Schaffen von Govert Flinck lässt sich die große Anziehungskraft und Bedeutung Amsterdams in dieser Epoche nachvollziehen. Nach 1600 entwickelte sich dort eine beachtenswerte Kunstszene, die eine große Anzahl bedeutender Maler hervorgebracht hat – zu denen auch Govert Flinck zählt.
 
Bron: museumkurhaus.de

schaarvlijt

maandag gezien in Museum Willet-Holthuysen in Amsterdam:
Knipkunst – Ode aan een ambacht 22 oktober 2015 t/m 16 januari 2016

Ik had nog nooit van het woord psaligrafie gehoord. Het is een deftig woord voor knipkunst. Letterlijk betekent het: “schrijven met de schaar”. Je zou het schaarvlijt kunnen noemen, want er zitten al snel een paar regenachtige zondagmiddagen in een knipwerkje ter grootte van een ansichtkaart. Sinds de huiskamer veroverd is door tv en internet is het bergafwaarts gegaan met de schaarvlijt. Gelukkig is er af en toe nog wat moois te zien. Zoals komende wintermaanden in het souterrain van Museum Willet-Holthuysen. Kunst met een heel erg kleine k. Maar dan wel keurig met de hand uitgeknipt.

knipkunst
knipkunst in Museum Willet-Holthuysen
[foto: Michaela Dohle]
Sinds de huiskamer veroverd is door tv en internet is het bergafwaarts gegaan met de schaarvlijt.
Papierknipkunst ofwel ‘psaligrafie’ is de term voor het ambacht, dat vanaf het begin van de 16de eeuw in Nederland werd beoefend. Net zoals bij schilderkunst ging knipkunst om het creëren van een ruimtelijk effect in een plat vlak. De tentoonstelling ‘Knipkunst’ belicht aan de hand van verschillende knipkunsttechnieken diverse thema’s als portretten, landschappen, Bijbelse thema’s en mythologische verhalen.
 
Daarnaast is het 300 jaar geleden dat de Amsterdamse ‘schaarminerve’ Joanna Koerten overleed. Zij bezat als geen ander het talent om karakteristieke eigenschappen van personen op een miniem vlak over te brengen en blonk uit met haar befaamde portretknipsels. In de presentatie zijn onder andere portretten te zien van Tsaar Peter de Grote en Frederik III van Brandenburg en voorstellingen over het dagelijks leven. De presentatie is tot en met 17 januari 2016 te zien in het souterrain van het museum.
 
Bron: willetholthuysen.nl