Maandelijks archief: november 2017

Nederland herrijst 1950

de wederopbouw volgens de zomerzegels van 1950

In 2010 schreef ik al iets over mijn voorliefde voor eenkleurige postzegels in plaatdruk. Na de oorlog werd deze langzaam verdrongen door de rasterdiepdruk. De postzegel zou daarna nooit meer worden wat het ooit geweest was: een fijn stukje grafiek door een meesterhand gegraveerd. Een van mijn favorieten zijn de zomerzegels uit 1950.

Zuidpleinflat
De Zuidpleinflat (1949) van Willem van Tijen was in 1950 nog iets speciaals in Nederland.

Na de donkere jaren veertig is de tijd van de wederopbouw definitief aangebroken. Nederland herrijst en Rotterdam wordt het symbool van het naoorlogse Nederland, waar het optimisme van het nieuwe bouwen voor de hoogte kiest.

zomerzegel 1950
5 cent Zuidpleinflat in Rotterdam (ontwerp: Frans Lammers, gravure W.Z. van Dijk)
zomerzegel 1950
potloodschets voor herstel van Keizersveer door Frans Lammers
zomerzegel 1950
10 cent gravure van W.Z. van Dijk

zomerzegels 1950 [ postzegelontwerpen.nl ]

the sixties in space !

gezien op Arte: Terrore nello spazio (1965) van Mario Bava

Terrore nello spazioScience fiction en horror hebben hun gemeenschappelijke oorsprong in de roman Frankenstein (1818) van Mary Shelley. Het genre science fiction kwam pas een kleine honderd jaar geleden goed op gang met Amazing Stories (1926), het eerste sciencefictiontijdschrift ter wereld en een van de populairste pulpbladen in de Verenigde Staten. Het zou tot 2006 bestaan. Als je de geschiedenis van Amazing Stories volgt, krijg je een aardig beeld van de ontwikkeling van science fiction in de vorige eeuw.

Maar in geen enkel ander medium werd science fiction zo populair als in de film. Klassieke Science fiction verhalen zoals De reis om de maan (1870) van Jules Verne en The Timemachine (1895) en War of the Worlds (1897) van H.G.Wells en zijn al vaak verfilmd. In 1902 maakte Georges Mélies al een filmpje van Le voyage dans la lune. De eerste sciencefictionfilm is inmiddels 115 jaar oud!

Doordat we al meer dan honderd jaar terug kunnen kijken op het genre, kunnen we onderscheid maken tussen ouderwetse en moderne science fiction, ook al speelt die ouderwetse science fiction zich in de verre toekomst af. We kijken dan naar de toekomst door de bril van het verleden en kunnen ons vermaken met een ouderwets toekomstbeeld. Dat heb ik met alle sciencefictionfilms van vóór 2001 A space odyssey (1968). De eerste drie seizoenen van Star Trek (1966-1969) zitten daar ook bij. De knipperende lampjes, het hoge kapsel van Lieutenant Nyota Uhura en natuurlijk de minirokjes aan boord van ruimteschip Enterprise. The sixties in space !

Terrore nello spazio
still uit Terrore nello spazio

Jaren zestig camp zit ook ruimschoots in de Italiaanse sciencefictionfilm Terrore nello spazio van horrorspecialist Mario Bava uit 1965. Het is nu nog moeilijk voor te stellen dat deze film ooit griezelig werd gevonden. Het papier mache en het nepbloed liggen er dik bovenop. Toch inspireerde deze film Ridley Scott tijdens het maken van Alien (1979) en de prequel Prometheus (2012) die écht griezelig zijn.

Terrore nello spazio
scène uit Terrore nello spazio (onder) die Ridley Scott heeft overgenomen in Prometheus (2012)
The story follows the horrific experiences of the crew members of two giant spaceships that have crash landed on a forbidding, unexplored planet. The disembodied inhabitants of the world possess the bodies of the crew who died during the crash, and use the animated corpses to stalk and kill the remaining survivors. The film was co-produced by AIP and Italian International Film, with some financing provided by Spain’s Castilla Cooperativa Cinematográfica. Ib Melchior and Louis M. Heyward are credited with the script for the AIP English-language release version. Years after its release, some critics have suggested that Bava’s film was a major influence on Ridley Scott’s Alien (1979) and Prometheus (2012), in both narrative details and visual design.
 
Bron: en.wikipedia.org

Terrore nello spazio [ it.wikipedia.org ] | geschiedenis van science fiction [nl.wikipedia.org]

jij daar!

de roeping van Mattheus in de schilderkunst van de 17e eeuw

Samen met Giotto di Bondone (1266-1334) en Michelangelo Buonarroti (1475-1564) is Caravaggio (1571-1610) wellicht de meest invloedrijke schilder uit de geschiedenis. Met zijn revolutionaire chiaroscuro had hij enorme invloed op de barokschilderkunst in de eerste helft van de zeventiende eeuw. Met dramatische lichteffecten toverde Caravaggio zijn schilderijen om in kijkdozen. De ruimtelijke illusie was maximaal geworden.

De maniëristen van de zestiende eeuw beheersten de anatomie van het menselijk lichaam zo goed dat ze het in allerlei houdingen konden neerzetten. Door het lichaam in perspectief (het zogenaamde “verkort”) af te beelden, was de bewegingsvrijheid van de figuren enorm toegenomen. Maar het maniërisme kwam ook met zichzelf in de knoop te liggen. Vaak waren de posen helemaal niet functioneel. Het maniërisme was letterlijk en figuurlijk een pose geworden.

Caravaggio bevrijdde het maniërisme uit de crisis door terug te gaan naar eenvoudige composities en de gebaren functioneel te gebruiken, zodat ze zeggingskracht kregen. Dat werd nog versterkt door een overdreven schema van licht en donker waarmee bepaalde gebaren extra benadrukt konden worden, zoals je met een marker fragmenten uit een tekst onderstreept. Caravaggio is niet de uitvinder van de barok maar hij was wel de schilder met wie de barok in het laatste decennium van de zestiende eeuw definitief doorbrak.

Caravaggio
Caravaggio Vocazione di san Matteo, 1599-1600

De katholieke kerk was tijdens de Contrareformatie de kunst gaan gebruiken om het volk bij de moederkerk te houden. De aantrekkingskracht van het woord was sinds 1517 groot gebleken, maar op het Concilie van Trente (1543-1563) had Rome besloten om terug te slaan met het beeld. De roeping van Mattheus is een van de bekendste schilderijen van Caravaggio. We kijken eerder naar een tableau vivant in een ondiepe ruimte dan naar een plat schilderij. Met deze voorstelling leek hij zijn tijdgenoten te willen zeggen: als Jezus in het huis van de tollenaar Mattheus komt om hem te roepen, dan wil Hij ook in ons huis komen om ons te roepen. De voorstelling is daarom een genretafereel en geen verheven voorstelling. God is afgedaald in onze wereld en stapt Persoonlijk op ons af.

Cuadro vivente
tableau vivant (Cuadro vivente) van Caravaggio’s meesterwerk. [credits: comune.caravaggio.bg.it]
Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars tot bekering.

Mattheus 9:13

In Nederland werd Caravaggio aan het begin van de zeventiende eeuw nagevolgd door de Utrechtse Caravaggisten. In de jonge calvinistische Republiek was Utrecht immers de zetel van de bisschop en werd nog in opdracht voor de katholieke kerk geschilderd. De protestantse kerken hadden immers afstand gedaan van beelden. Hendrick Ter Brugghen (1588-1629) schilderde in 1621 een voorstelling van De roeping van Mattheus waarbij Mattheus net als in het tafereel van Caravaggio de wijzende hand van Jezus spiegelt naar zichzelf toe. Maar hij blijft er kalm onder.

Ter Brugghen
Hendrick Ter Brugghen 1621

In diezelfde tijd schilderde de Italiaanse kapucijner monnik Bernardo Strozzi (1581-1641) het tafereel weer als een inbraak in het leven van de tollenaar. Mattheus deinst achteruit en brengt zijn hand naar zijn borst. Bedoelt u mij?!

Strozzi
Bernardo Strozzi ca. 1625-1630

Tenslotte schilderde Rembrandt’s tijdgenoot Jacob I van Oost (1603-1671) uit Brugge in 1648 een roeping van Mattheus waarbij we de tollenaar op zijn rug zien. Geschrokken draait hij zich naar de deur waar Jezus binnenkomt. Zijn hond neemt de emotie van zijn baasje over alsof de schilder ons wil zeggen: een gelovige mens luistert naar Jezus zoals een hond naar zijn baasje.

Jacob van Oost
Jacob I van Oost 1648
9 En Jezus, van daar voortgaande, zag een mens in het tolhuis zitten, genaamd Mattheüs; en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem. 10 En het geschiedde, als Hij in het huis van Mattheüs aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen. 11 En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren? 12 Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. 13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
 
Bron: Mattheus 9:9-13