het derde oog in de schilderkunst

Why David Hockney Should Not Be Taken Seriously
Brian K. Yoder gelooft niets van Hockney’s theorie over de camera obscura

David HockeyDe reactionaire website artrenewal.org voor academische schilderkunst heeft weinig waardering voor moderne schilderkunst. Voor artrenewal.org is er maar één maat, namelijk die van de klassieken, de meesters van de Renaissance en de negentiende eeuwse academische schilderkunst met meesters als Gérôme, Bouguereau en Alma Tadema. In 2001 verscheen het boek Secret Knowledge van de hedendaagse Engelse schilder David Hockney. In dit boek geeft Hockney zijn visie op de technieken van de Oude Meesters in relatie met de camera obscura. Volgens Hockney zouden optische hulpmiddelen zoals de camera obscura na 1420 essentieel zijn geweest voor de ontwikkeling van een realistische teken- en schilderkunst.

fragment uit de documentaire Secret Knowledge van en met David Hockney
(Italiaans ondertiteld)

Secret Knowledge werd op artrenewal.org fel bekritiseerd. (bijvoorbeeld Hockney: Knowledge without Substance van Kirk Richards en een boekbespreking van Ann James Massey) Brian K. Yoder reageerde met een onderbouwd artikel, waarin hij de vloer aanveegt met Hockney‘s theorie:
Why David Hockney Should Not Be Taken Seriously.

Whatever the reasons for his promotion of the idea that it’s impossible to make excellent realist paintings without optical aids may be, it should be clear that Hockney’s conclusions are completely unjustified. It amounts to little more than a conspiracy theory that attempts to explain away centuries of great art. His denial of the existence of artists, the quality of their work, their teaching, books, and eye witness reports and even the possibility of the existence of people who can draw and paint tells us little about how art is made, but volumes about Mr. Hockney and his hatred of excellence in the arts. Unfortunately for them, all of the rewriting of history, fallacious arguments and sophism they can muster will not change that fact in the least.
 
Bron: artrenewal.org
Ingres
negen portretten van meestertekenaar Jean Auguste Dominique Ingres (1780-1869) Volgens Hockney zijn deze portretten te perfect om met het blote oog getekend te zijn en zou Ingres gebruik hebben gemaakt van een camera lucida.

Een camera lucida was een instrument bestaande uit een verstelbare stang, die met een klem aan de tekentafel werd vastgemaakt. Aan de bovenzijde was een in metaal gevat prisma bevestigd. Door dit prisma juist af te stellen, werd in de gewenste afmetingen het tafereel of het object op tekenpapier geprojecteerd.

camera lucida

Het verkregen beeld was lichtarm en waarschijnlijk vond de camera lucida hierdoor weinig ingang. Het apparaat was vooral in de negentiende eeuw in omloop. (Bron: nl.wikipedia.org)

Why David Hockney Should Not Be Taken Seriously