spierbundels en doodshoofden

de fantasy artist Petar Meseldžija (1965) uit Novi Sad (Servië)

De Servische kunstenaar Petar Meseldžija is als zovele fantasy artists een verre nazaat van schilders uit de Romantiek met een sterk verlangen naar het fantastische. Dat kan tamelijk onschuldig zijn, zoals bij de Oostenrijkse schilder Moritz von Schwind (1804-1871) Deze maakte meestal brave Biedermeier taferelen met ridders, jonkvrouwen en dwergen in een geromantiseerde Middeleeuwen. Minder tam zijn de demonische voorstellingen van zijn Zwitserse collega’s Johann Heinrich Füssli (1741-1815) en Hans Rudolf Giger (1940-2014).

In de fantasy art lijkt de laatste categorie dominant. De meeste fantasyschilders maken voorstellingen die bedoeld lijken voor 11-jarige jongetjes: veel spierbundels en doodshoofden. Ook het werk van Petar Meseldžija zit er vol mee. Het zijn plaatjes waarvan er dertien in een dozijn gaan. Je hoeft er niet van te houden om toch van het talent van Meseldžija te kunnen genieten. Hij is een vlotte tekenaar en a la prima schilder die ook nog eens thuis is klassieke schildertechnieken zoals het schilderen in lagen.

blog van Petar Meseldžija
petarmeseldzija.blogspot.nl

Op zijn blog houdt hij de wereld op de hoogte van zijn opdrachten en gunt ons een blik in de keuken. Zijn techniek blijkt minder oppervlakkig dan zijn thematiek. Soms schrijft hij hoe hij de techniek van de oude meesters in zijn fantasy art toepast. In zijn allereerste post uit 2010 laat hij iets zien over de ontstaansgeschiedenis van het schilderij Giants The Bull Fight met foto’s van verschillende stadia: tekenen, doodverven, diepen, hogen en glaceren.

petarmeseldzijaart.com | interview met Petar Meseldžija [ fleskpublications.com ]