Dagelijks archief: vrijdag 2 juni 2006

nightwatching

vandaag opent het 59e Holland Festival
Peter Greenaway opent het Festival met de tentoonstelling Nightwatching, een theatrale beleving waarbij alle 31 figuren op Rembrandts absolute meesterwerk centraal staan. Rembrandts De Nachtwacht is waarschijnlijk één van de drie meest beroemde schilderijen ter wereld. Miljoenen toeristen bewonderen dit waagstuk en zijn gefascineerd door zijn raadselachtigheid en dubbelzinnigheden. Maar wie zijn eigenlijk de afgebeelde personen? In drie aaneensluitende zalen in het Rijksmuseum laat Greenaway de bezoekers kennis maken met de karakters en geeft hij het schilderij weer als theaterstuk met belichting, geluid en context en hij licht de attributen uit het schilderij, die een beeld geven van Nederland in de tijd van de totstandkoming van dit meesterwerk.
 
Bron: hollandfestival.nl

Peter Greenaway is voornamelijk bekend als cineast maar treedt naast zijn activiteiten als filmmaker ook met enige regelmaat op als gastcurator, kunstenaar, schilder, schrijver, theatermaker, componist, documentairemaker en filmcriticus. Voor het theater maakt hij experimentele opera’s.
 
Greenaway is geboren in Newport, Wales in 1942 en volgde een opleiding tot schilder aan het Walthamstow College of Art. In 1965 trad hij in dienst bij het Central Office of Information. Hier monteerde hij elf jaar lang documentaires en binnen een jaar maakte hij daar zijn eerste experimentele films.

Peter Greenaway

Zijn eerste korte film die succesvol werd verspreid was Interval. Hij maakt verschillende korte films in de eerste helft van de jaren zeventig maar kwam pas onder de aandacht op festivals met A Walk Through H and Vertical Features Remake (1978), waarin zijn fascinatie voor numerologie een prominente rol in neemt. In 1980 maakte hij zijn debuut als speelfilmregisseur met The Falls, een documentaire die zich afspeelt in de toekomst. Met zijn film The Draughtsman’s Contract uit 1982 verwierf Greenaway definitief zijn plaats in de voorhoede van de wereldwijde experimentele filmwereld.
 
In 1983 maakte Greenaway in opdracht van de BBC documentaires over componisten Robert Ashley, John Cage, Philip Glass en Meredith Monk. Pas in 1985 regisseerde hij weer een speelfilm, A Zed and Two Noughts. The Belly of an Architect en Drowning by Numbers volgden.
 
Greenaways Amerikaanse doorbraak kwam met de film The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover (1989). Hierop volgend bracht de regisseur zijn meest experimentele film uit: Prospero’s Books, een radicale interpretatie van Shakespeare’s The Tempest. In de jaren negentig verschenen verschillende documentaires en films van Greenaways hand, waaronder The Baby of Macon, Stairs 1 Geneva, The Pillow Book, en 8 1/2 Women. Maar ook schreef hij het libretto voor Writing to Vermeer en richtte hij de tentoonstelling The Physical Self in het Rotterdamse Boymans van Beuningen in.
 
Bron: hollandfestival.nl