Maandelijks archief: mei 2006

Kiev in De Nieuwe Kerk

19de-eeuwse meesterwerken uit het National Art Museum of Ukraine
De Nieuwe Kerk in Amsterdam presenteert vanaf 25 mei een bijzondere selectie van ruim vijftig 19de- en vroeg 20ste-eeuwse schilderijen uit het National Art Museum of Ukraine. De keuze is gemaakt door Jan Hein Sassen, eerder werkzaam als conservator van het Stedelijk Museum Amsterdam. Hij was ook verantwoordelijk voor de tentoonstelling „Stad & Land„ met 19de-eeuwse werken uit het Stedelijk Museum, die in 2003 in De Nieuwe Kerk te zien was.
 
Voor de beeldende kunst van Oekraïne zijn de 19de en de vroeg 20ste eeuw van groot belang geweest. Deze „Gouden Eeuw van de Oekraïne„ heeft bekende kunstenaars voortgebracht, die enorm productief waren en in een grote diversiteit aan stijlen werkten. Net als in de andere Europese landen wordt deze periode gekenmerkt door grote sociale en politieke veranderingen en vooruitgang op wetenschappelijk en technisch gebied. Niet voor niets zien we die grote veranderingen dan ook terug in de kunst van de 19de en begin 20ste eeuw. In de tentoonstelling is bovendien het groeiende nationalisme van de 19de eeuw goed te volgen.

ChevtchenkoTaras Shevchenko, born 9 March 1814 in Moryntsi (Kiev gubernia), died 10 March 1861 in St Petersburg, (Russia). Artist, poet, and national bard of Ukraine. Born a serf, Shevchenko was orphaned in his early teens and grew up in poverty and misery. He was taught to read by the village precentor and was often beaten for `wasting time’ on drawing, for which he had an innate talent. At the age of 14 he was taken by his owner, P. Engelhardt, to serve as houseboy, and traveled extensively with him, first to Vilnius (1828-31) and then to St Petersburg. Engelhardt noticed Shevchenko’s artistic talent and apprenticed him to the painter V. Shiriaev for four years. During that period Shevchenko spent his free time sketching the statues in the imperial summer gardens. There he met the Ukrainian artist I. Soshenko, who introduced him to other compatriots in St Petersburg, Ye. Hrebinka, V. Hryhorovych, and O. Venetsianov. Through them he met the Russian painter K. Briullov, whose portrait of the Russian poet V. Zhukovsky was disposed of in a lottery, the proceeds of which were used to buy Shevchenko’s freedom from Engelhardt on 22 April (os, 5 May ns) 1838.
Bron: ualberta.ca/CIUS/eu/articles/art-shevch.htm

De Nieuwe Kerk toont schilderijen en aquarellen van de bekendste Oekraïense kunstenaars uit de 19de en de vroeg 20ste eeuw. Landschappen, portretten en het volksleven zijn hun belangrijkste onderwerpen. Hoogtepunten zijn de werken van de schilders Repin, Murashko, Shevchenko en Levchenko en het monumentale werk De Bruid van de schilder Krychevsky.
 
Bron: nieuwekerk.nl/
Kiev Nieuw Kerk Amsterdam
affiche van de tentoonstelling

oekraine.org | artukraine.com
Articles, Reviews & Essays on Ukrainian Art

dhimmitude

gelezen in Trouw: interview met Bat Ye’ or (Dochter van de Nijl),
een Joods historica over de geschiedenis van de islam
Om de cultuur van door de islam onderworpen volkeren te beschrijven, introduceerde Bat Ye„or het begrip „dhimmitude„. Het komt van het Arabische woord „dhimmi„ – een onderworpen Jood of christen. Een dhimmi moest conform islamitische rechtsregels behandeld worden. Zo mocht een dhimmi niet op een paard rijden (alleen op een ezel), moest hij speciaal herkenbare kleding dragen, en zijn huis mocht niet hoger zijn dan dat van een moslim. Ook werden dhimmi’s gedwongen om een speciale, zeer hoge belasting te betalen.
 
Bij het innen ervan dienden zij publiekelijk vernederd te worden. Zo schrijft de Marokkaanse islamitische rechtsgeleerde al-Maghili aan het einde van de vijftiende eeuw: ,,Op de dag van de betaling moeten zij [de dhimmi’s] samengebracht worden op het marktplein. Daar moeten ze wachten op de laagste en smerigste plaats. (…) Dan moeten ze, een voor een, naar voren gesleept worden (naar de verantwoordelijke beambte) om te betalen. Als ze betalen, krijgt de dhimmi een klap, en wordt hij opzij gesmeten, zodat hij denkt dat hij aan het zwaard ontkomen is. Dit is de manier waarop de vrienden van de Heer, van de eerste en de laatste generatie, zullen handelen tegenover hun ongelovige vijanden, want de macht behoort bij Allah, bij zijn Boodschapper, en bij de Gelovigen.“
 
Bron: trouw.nl

Bat Ye' orBat Ye„or, born in Cairo, became a stateless refugee in 1957 and a British citizen by marriage in 1959, before settling in Switzerland. She became the pioneer researcher on „dhimmitude„ – the inferior status of subjected non-Muslims. She has been described by Sir Martin Gilbert in the third volume of his History of the 20th Century as “the acknowledged expert on the plight of Jews and Christians in Muslim lands“.
 
The Dhimmi: Jews and Christians under Islam (French, 1980; English, 1985) gave Bat Ye„or international recognition. It is an essential introduction to The Decline of Eastern Christianity under Islam. From Jihad to Dhimmitude (1991;1996).Islam and Dhimmitude: Where Civilizations Collide (2002), completes her trilogy on the study of „dhimmitude.„ Bat Ye’or’s latest work, Eurabia: The Euro-Arab Axis (2005) focuses on Europe’s transformation into „Eurabia„ over the past 30 years.

www.dhimmi.org | www.dhimmitude.org

wounded by love [ 2 ]

gelezen: Wounded by Love; Life and Wisdom of Elder Porphyrios
Within us there is a part of the soul called the „moralist„. This „moralist„, when it sees someone going astray, is roused to indignation, even though very often the person who judges has strayed in the same way. He does not, however, take this as an occasion to condemn himself, but the other person. This is not what God wants. Christ says in the Gospel: You, then, that teach others, will you not teach yourself? While you preach against stealing, do you steal? [4] It may be that we do not steal, but we commit murder; we reproach the other person and not ourselves. We say, for example: „You should have done that and you didn„t do it. So see now what’s happened to you!„ When we think of evil, then it can actually happen. In a mysterious and hidden manner we diminish the power of the other person to move towards what is good, and we do him harm. We can become the occasion for him to fall ill, to lose his job or his property. In this way we do harm, not only to our neighbour, but also to ourselves, because we distance ourselves from the grace of God. And then we pray and our prayers are not heard. We „ask and do not receive„. Why? Have we ever thought of this? „Because we ask wrongly.„ We need to find a way to heal the tendency within us to feel and think evil about others.
 
It’s possible for someone to say, „The way that person is behaving, he will be punished by God,„ and to believe that he is saying this without evil intent. It is a simple matter, however, to discern whether he has or does not have evil intent. It does not appear clearly. What is hidden in our soul and how that can exercise influence on people and things is a very secret matter.
 
The same is not true if we say with a sense of awe that another person is not living well and that we should pray for God to help him and grant him repentance; that is, neither do we say, nor deep down do we desire that God will punish him for what he does. In this case not only do we not do harm to our neighbour, but we do him good. When someone prays for his neighbour, a good force proceeds from him and heals, strengthens and revives him. It is a mystery how this force leaves us. But, in truth, the person who has good within him radiates this good power to others, mystically and gently. He sends light to his neighbour and this creates a shield around him and protects him from evil. When we possess a good disposition towards others and pray, then we heal our fellows and we help them progress towards God.
 
There is an invisible life, the life of the soul. This is very powerful and can have effect on the other, even if we are miles apart. This also happens with the curse, which is a power that works evil. But if, conversely, we pray with love for someone, whatever the distance that separates us, the good is transmitted. So distances do not affect the power of good and evil. We can transmit these across boundless distances. Solomon the Wise says this very thing: „The noise of murmurings shall not be hidden.„ The noise of our soul is transmitted mysteriously and affects the other, even if we don„t say a word. Even without speaking we can transmit good or evil, irrespective of the distance which separates us from our neighbour. What is not expressed generally has greater power than words.
 
Bron: orthodoxinfo.com

hoog, hoger, hoogst [ 3 ]

Op skyscraperpage.com kun je zoeken met allerlei criteria naar meer dan 3500 wolkenkrabbers. Wanneer je een beetje over deze prachtige site gestruind hebt, valt op dat er de afgelopen 25 jaar ‘een explosie’ van hoge gebouwen is geweest, met name in Zuidoost Aziëen China.

tot 1981
hoogste gebouwen ter wereld tot 1981

Tot 1981 stonden de hoogste gebouwen in Noord-Amerika en Europa zoals de CN-Tower, 457m. (Toronto), Sears Building, 452m. (Chicago), Ostankino Tele Tower, 385m. (Moskou), Empire State Building , 381m. (New York), Aon Center, 346m. (Chicago), John Hancock Center, 343m. (Chicago) en de Eiffel Toren, 300m. (Parijs)

De hoogten zijn overigens exclusief de antenne. De Twin Towers komen in dit overzicht niet meer voor. In 1971 verbraken ze het veertig jaar oude record van de Empire State Building maar werden een paar jaar later zelf weer overtroffen door het Sears Building in Chicago.

na 1981
hoogste gebouwen ter wereld na 1981

Na 1981 staan de hoogste gebouwen ter wereld bijna allemaal in Azië: Taipei 101, 508m. (Taipei), Petronas Towers, 452m. (Kuala Lumpur), 2 International Financial Center, 414m. (Hong Kong), Oriental Pearl Tower, 468m. (Shanghai), Jin Mao Tower, 420 m. (Shanghai) en Tuntex 85 Sky Tower, 348m. (Kaohsiung, Taiwan)

Over enkele jaren staat het hoogste gebouw ter wereld, de Burj Dubaj 810m! op het Arabisch schiereiland.

skyscraperpage.com

wounded by love [ 1 ]

gelezen: wounded by love; the Life and Wisdom of Elder Porphyrios [ 1 ]
This is the way we should see Christ. He is our friend, our brother; He is whatever is good and beautiful. He is everything. Yet, He is still a friend and He shouts it out, “You’re my friends, don’t you understand that? We’re brothers. I’m not…I don’t hold hell in my hands. I am not threatening you. I love you. I want you to enjoy life together with me.”
 
Christ is Everything. He is joy, He is life, He is light. He is the true light who makes man joyful, makes him soar with happiness; makes him see everything, everybody; makes him feel for everyone, to want everyone with him, everyone with Christ.
 
Love Christ and put nothing before His Love. Christ is Everything. He is the source of life, the ultimate desire. He is everything. Everything beautiful is in Christ.
 
Bron: balamandmonastery.org.lb
graf vader Porphyrios
het graf van vader Porphyrios in Kavsokalivia (Athos) dat ik in 1997 bezocht

a short biography of father Porphyrios

hoog, hoger, hoogst [ 2 ]

Een andere site met een volledig overzicht van wolkenkrabbers is skyscraperpage.com. Een mooiere site over dit onderwerp ben ik nog niet tegengekomen. Deze site munt vooral uit door de schitterende afbeeldingen waarin ruim 3500 (!) wolkenkrabbers op rij gezet zijn, ook die op dit moment nog in aanbouw zijn, zoals het Shanghai Financial Center in Shanghai (492 m.), de Freedom Tower in New York (541 m., op de plaats van het WTC), Busan Lotte Tower (494 m.) in Busan (Zuid-Korea) en Burj Dubai (810 m.) in Dubai. Je kunt zoeken op bouwjaar, land, stad, hoogte, enz. Een must see!

33 wolkenkrabbers
affiche met 33 wolkenkrabbers waarvan je ook een grote versie van bekijken kunt.

skyscraperpage.com

hoog, hoger, hoogst [ 1 ]

Ik ontdekte deze week de website greatbuildings.com waar je een enorme collectie grote gebouwen aantreft, waaronder wolkenkrabbers. Er is een handige pagina waar je kunt zoeken op categorie, zoals bouwstijl, periode, soort gebouw, architect en constructietype. Ook is er een tijdlijn met wolkenkrabbers, van Monadnock Building (1889) tot Taipei 101(2004).

Taipei101
Taipei 101 509 m. (2004)
Nu is het nog het hoogste gebouw ter wereld, maar dit record zal sneuvelen door de wolkenkrabbers die nu in Shanghai, Dubai en New York in aanbouw zijn.

greatbuildings.com