Maandelijks archief: juli 2007

door God verlaten

Ingmar Bergman maakte van zijn ‘zwartkijkerij’ een apart filmgenre
gisteren overleed hij op 89-jarige leeftijd
Jarenlang heeft het oeuvre van Bergman onder zijn imago geleden. Een Bergman-film gold lange tijd als een humorloze, zware film vol tobbende personages, existentiële crises, stiltes en woede-uitbarstingen. Dat beeld werd de laatste jaren, na het uitbrengen van zijn films op dvd, drastisch bijgesteld; pas toen werd voor een jongere generatie cinefielen duidelijk waarom films als Wilde aardbeien (1957), Persona (1966), en Fanny en Alexander (1982) in de jaren zestig, zeventig en tachtig zo veel los maakten bij bioscoopbezoekers in Europa en Noord-Amerika. De psychische labiliteit van Bergmans personages was een spiegel van de onzekerheid waarmee de door God verlaten mens na de Tweede Wereldoorlog verder moest met het leven.
Persona
Bibi Andersson en Liv Ullmann laten in de beklemmende film Persona (1967) zien dat tijdens de Summer of Love het leven niet voor iedereen zo licht als een veertje was.
Bergmans oeuvre – ruim honderd theaterregies, vijftig speelfilms, rond de veertig hoorspelen, vijftien televisiefilms en enkele operaproducties – staat bol van mensen die contact zoeken. Bergmans personages tasten naar een luisterend oor, vaak op wanhopige wijze.
 
Om de relatie met de ouders gaat het, om contact met de kinderen, met verloofdes en verkeringen, of met God zelf – al was het vertrouwen in Hem niet groot. „Vader, waarom heeft u mij verlaten?„ vraagt de dominee in De avondmaalsgasten (1962) zich af. „Ik wil dat God zijn hand uitstrekt en zijn gezicht laat zien„, zegt de ridder in Het zevende zegel (1957).
 
Bron: volkskrant.nl

ingmarbergman.se

Henning Wagenbreth

… is een graficus en illustrator uit Berlijn

Ik was al tijden niet meer op de website van Henning Wagenbreth geweest en bekeek zijn laatste werk.

Wagenbreth

Henning Wagenbreth
1962 geboren in Eberswalde
1982-87 Graphik-Design-Studium an der Kunsthochschule Berlin
1992-93 freiberuflicher Grafiker in Berlin
1993-94 einjähriger Aufenthalt in Paris, Stipendium des
Deutsch-Französischen Jugendwerkes
1993-94 Lehrauftrag für Illustration an der Kunsthochschule Berlin
seit 1994 Professur an der Universität der Künste Berlin im Studiengang Visuelle Kommunikation
2000 siebenmonatiger Studienaufenthalt in San Francisco
seit 2002 Mitglied der Alliance Graphique International
Einzel- und Gruppenausstellungen in u.a. Berlin, Paris, Brüssel, Hannover, Tel Aviv, New York, Lissabon

Bron: goethe.de

wagenbreth.de

virtuoze atoomstylist

vandaag 17 jaar geleden verongelukte Yves Chaland (1957 – 1990)
en ik las de strip Freddy Lombard uit 1981

Yves Chaland was de belangrijkste vertegenwoordiger van de retro atoomstijl en de gedoodverfde opvolger van Hergé en Franquin. Door zijn vroege dood in 1990 heeft hij nooit bij het grote publiek bekendheid gekregen. Maar van mij mag Chaland zo in het rijtje van Franquin (Guust), Hergé (Kuifje) en Edgar P.Jakobs (Blake en Mortimer).

Freddy Lombard
Freddy Lombard
Het Testament van Godfried van Bouillon, 29 pagina’s

Zijn personage Freddy Lombard heeft net als Kuifje… een kuifje dus, maar ziet er voor de rest heel anders uit. Hergé definieert zijn wereld in een klare lijn (soms spreekt men over het beheerste wit) en er is nauwelijks dynamiek. Yves Chaland tekent met een penseel, vaak in een aanzwellende zware lijn en oogt daardoor veel expressiever. Alleen al voor het tekenen van plooien geeft het penseel meer schwung aan de klare lijn. Bovendien kun je mooi met licht-donker contrasten werken. Net als in undergroundcomics of de film-noir is de zeggingskracht van het pure zwart-witbeeld een onderdeel van zijn stijl, ook al is (en wordt) zijn werk meestal (mooi!) ingekleurd uitgegeven.

Yves Chaland
voorbeeld van Chaland’s virtuoze stijl

Yves ChalandOn April 3rd, 1957 a great artist was born in Lyon: Yves Chaland. He studied at the Art Academy of St. Etienne together with Luc Cornillon. Chaland was “the” representator of atoomstijl/style atome, a retro movement named after the 1958 expo building “Atomium” in Brussels, showing their appreciation to the artists from the fifties and the 1950′s design.

During his academy days he released some of his work in the home made magazine “L’Unité de Valeur”. Jean-Pièrre Dionnet spoted the magazine and saw a great talent in Chaland and asked him to work for Ah Nana and Métal Hurlant, he started back in 1978. It’s Métal Hurlant in which leading characters as Bob Fish (1980), Adolphus Claar (1981), Jeune Albert (1982) and Chalands biggest breakthrough Freddy Lombard (1981) saw the daylight. In 1982 he brought Spirou back to his roots with his retro “Jijé” alike style in Les aventures de Spirou for Spirou Magazine. The story only recently got released in a legally released album by Dupuis.

Bron: atoomstijl.nl

Yves Chaland [ lebrunf9.free.fr] | Freddy Lombard [zozolala.com]