Maandelijks archief: juni 2007

Tom Nikosey

… is een grafisch ontwerper uit Los Angeles
San Francisco
San Francisco
vintage label, 2001
Tom Nikosey is a highly acclaimed and widely sought after graphic designer specializing in Logos & Lettering. After graduating with a BFA in Communication Design from Pratt Institute in New York City, Tom relocated to Los Angeles in an effort to be closer to the entertainment industry. It was there that he began designing logos and graphics for the motion picture and music industries.
 
Bron: tomnikosey.com

achtergrondfiguur

talentvol achtergrondtekenaar Walt Peregoy

Veel minder bekend dan meastro Walt Disney, is Walt Peregoy die in de jaren veertig en vijftig achtergronden tekende voor tekenfilms van Disney. Zijn halfabstracte ‘color keys’ zijn vaak nog mooier dan de tekenfilms zelf. Uit de onderstaande ‘color keys’ voor 101 Dalmatiers spreekt zijn feilloze gevoel voor vlakverdeling en subtiele kleurschakeringen.

101 Dalmatiers

 

101 Dalmatiers

 

101 Dalmatiers
color keys bij de tekenfilm
101 Dalmatiërs

Walt Peregoy
began at Disney Studio in 1943 in the Layout and Background. In the late 40s he worked with Eyvind Earle on backgrounds for Sleeping Beauty He went on to do backgrounds and color styling on Sword in the Stone and 101 Dalmatians. He moved to Format Films and styled the TV series The Lone Ranger and did layout, storyboard and backgrounds on the show Duckworks. At Hanna-Barbera he was Background Supervisor on Penelope Pitstop, Motor Mouse and Dastardly and Muttly. He also worked on The Three Musketeers and CyranoD’ Bergerac. At Chuck Jones Films he painted the backgrounds for Santa and the Three Bears.

Bron: animationguild.org

Foto’s uit de Disney Studio’s in de jaren vijftig , verzameld door Amid Amidi.

enfant terrible van 60

vandaag viert Peter Sloterdijk zijn zestigste verjaardag

sloterdijkWanneer je een bezoekje brengt aan petersloterdijk.net heb je eerder het gevoel met een instituut dan met een filosoof te maken te hebben. Peter Sloterdijk is een mediagenieke persoonlijkheid en niet afkerig van publiciteit. Samen met collega Rüdiger Safranski heeft hij bij de ZDF een eigen filosofische latenight talkshow Das Philosophische Quartett. Door zijn ‘mediageilheid’ wordt hij door een groot aantal academische vakgenoten niet erg serieus genomen. Ze vinden zijn werk vooral te frivool en te weinig systeemmatig. Maar echt onvergeeflijk vinden veel Duitse filosofen zijn verkettering van de kritische theorie van Jürgen Habermas, de eminence grise van de Frankfurter Schule. In Nederland werd het enfant terrible van de Duitse filosofie in 1983 in één klap bekend met zijn Kritiek van de cynische rede.

Peter Sloterdijk is evenals zijn collega Rüdiger Safranski enorm productief. Tussen zijn eerste werk (Kritik der zynischen Vernunft) uit 1983 en zijn laatste (Zorn und Zeit) vorig jaar, dat zojuist in een Nederlandse vertaling is verschenen, schreef hij 23 boeken en essays, gemiddeld dus één boek per jaar!

1983 Kritik der zynischen Vernunft
1985 Der Zauberbaum.Die Entstehung der Psychoanalyse im Jahr 1785
1986 Der Denker auf der Bühne.Nietzsches Materialismus
1986 Kopernikanische Mobilmachung und ptolmäische Abrüstung
1988 Zur Welt kommen – Zur Sprache kommen.Frankfurter Vorlesungen
1989 Eurotaoismus.Zur Kritik der politischen Kinetik
1990 Vor der Jahrtausendwende- Berichte zur Lage der Zukunft (Hrsg.)
1990 Versprechen auf Deutsch. Rede über das eigene Land
1993 Weltfremdheit
1993 Im selben Boot.Versuch über die Hyperpolitik
1994 Falls Europa erwacht.
1998 Der starke Grund zusammen zu sein.
1998 Sphären I – Blasen, Mikrosphärologie
1999 Sphären II – Globen, Makrosphärologie
1999 Regeln für den Menschenpark.
2000 Die Verachtung der Massen.
2000 Über die Verbesserung der guten Nachricht.
2001 Nicht gerettet.Versuche nach Heidegger
2001 Die Sonne und der Tod.
2001 Tau von den Bermudas.
2002 Luftbeben.An den Wurzeln des Terrors
2004 Sphären III – Schäume, Plurale Sphärologie
2004 Was zählt, kehrt wieder.(gem. mit Alain Finkielkraut )
2005 Im Weltinnenraum des Kapitals. (Die letzte Kugel)
2006 Zorn und Zeit.

Bron: petersloterdijk.net

Hoe om te gaan met de terugkeer van de woede in de 21ste eeuw?
Dat is de cruciale vraag die Peter Sloterdijk op weergaloze wijze analyseert in zijn nieuwe boek.
woede en tijdZorn und Seit (2006)
Der Zorn hat keinen guten Ruf. Grundsätzlich sind wir, im produktiven Sinn, gar nicht mehr zornig, sondern beleidigt. Wir kennen nur noch die ressentimentbeladene Variante eines „gerechten Zorns“, der auf Vergeltung sinnt, es dem anderen heimzahlen will. Für Peter Sloterdijk, der in seinem sehr eindrucksvollen Buch eine Weltgeschichte des Zorns geschrieben hat, ist diese Austreibung des produktiven Zorns aus der Kultur lähmend. Anstatt aufwallende Energien kollektiv und domestiziert zu nutzen – er versteht Zorn im Sinne des antiken „thymos“ als in der Polis zivilisierte Form des Furors homerischer Helden -, zerstreuen wir unsere Kräfte wirkungslos. Die Empörung hat keine Weltidee vorzuweisen. Also habe mit großer Folgerichtigkeit „die Mitte, das formloseste der Monstren“, das Gesetz der Stunde erkannt: Gefragt seien belastbare Langweiler, von denen erwartet wird, an großen runden Tischen die Weltformeln des Ausgleichs zu finden.
 
Bron: Frankfurter Algemeine
Zorn und Zeit is als Woede en Tijd verschenen bij Uitgeverij SUN (2007)

essays over het werk van Peter Sloterdijk (nederlandstalig)