Maandelijks archief: juni 2007

Tom Nikosey

… is een grafisch ontwerper uit Los Angeles
San Francisco
San Francisco
vintage label, 2001
Tom Nikosey is a highly acclaimed and widely sought after graphic designer specializing in Logos & Lettering. After graduating with a BFA in Communication Design from Pratt Institute in New York City, Tom relocated to Los Angeles in an effort to be closer to the entertainment industry. It was there that he began designing logos and graphics for the motion picture and music industries.
 
Bron: tomnikosey.com

achtergrondfiguur

talentvol achtergrondtekenaar Walt Peregoy

Veel minder bekend dan meastro Walt Disney, is Walt Peregoy die in de jaren veertig en vijftig achtergronden tekende voor tekenfilms van Disney. Zijn halfabstracte ‘color keys’ zijn vaak nog mooier dan de tekenfilms zelf. Uit de onderstaande ‘color keys’ voor 101 Dalmatiers spreekt zijn feilloze gevoel voor vlakverdeling en subtiele kleurschakeringen.

101 Dalmatiers

 

101 Dalmatiers

 

101 Dalmatiers
color keys bij de tekenfilm
101 Dalmatiërs

Walt Peregoy
began at Disney Studio in 1943 in the Layout and Background. In the late 40s he worked with Eyvind Earle on backgrounds for Sleeping Beauty He went on to do backgrounds and color styling on Sword in the Stone and 101 Dalmatians. He moved to Format Films and styled the TV series The Lone Ranger and did layout, storyboard and backgrounds on the show Duckworks. At Hanna-Barbera he was Background Supervisor on Penelope Pitstop, Motor Mouse and Dastardly and Muttly. He also worked on The Three Musketeers and CyranoD’ Bergerac. At Chuck Jones Films he painted the backgrounds for Santa and the Three Bears.

Bron: animationguild.org

Foto’s uit de Disney Studio’s in de jaren vijftig , verzameld door Amid Amidi.

enfant terrible van 60

vandaag viert Peter Sloterdijk zijn zestigste verjaardag

sloterdijkWanneer je een bezoekje brengt aan petersloterdijk.net heb je eerder het gevoel met een instituut dan met een filosoof te maken te hebben. Peter Sloterdijk is een mediagenieke persoonlijkheid en niet afkerig van publiciteit. Samen met collega Rüdiger Safranski heeft hij bij de ZDF een eigen filosofische latenight talkshow Das Philosophische Quartett. Door zijn ‘mediageilheid’ wordt hij door een groot aantal academische vakgenoten niet erg serieus genomen. Ze vinden zijn werk vooral te frivool en te weinig systeemmatig. Maar echt onvergeeflijk vinden veel Duitse filosofen zijn verkettering van de kritische theorie van Jürgen Habermas, de eminence grise van de Frankfurter Schule. In Nederland werd het enfant terrible van de Duitse filosofie in 1983 in één klap bekend met zijn Kritiek van de cynische rede.

Peter Sloterdijk is evenals zijn collega Rüdiger Safranski enorm productief. Tussen zijn eerste werk (Kritik der zynischen Vernunft) uit 1983 en zijn laatste (Zorn und Zeit) vorig jaar, dat zojuist in een Nederlandse vertaling is verschenen, schreef hij 23 boeken en essays, gemiddeld dus één boek per jaar!

1983 Kritik der zynischen Vernunft
1985 Der Zauberbaum.Die Entstehung der Psychoanalyse im Jahr 1785
1986 Der Denker auf der Bühne.Nietzsches Materialismus
1986 Kopernikanische Mobilmachung und ptolmäische Abrüstung
1988 Zur Welt kommen – Zur Sprache kommen.Frankfurter Vorlesungen
1989 Eurotaoismus.Zur Kritik der politischen Kinetik
1990 Vor der Jahrtausendwende- Berichte zur Lage der Zukunft (Hrsg.)
1990 Versprechen auf Deutsch. Rede über das eigene Land
1993 Weltfremdheit
1993 Im selben Boot.Versuch über die Hyperpolitik
1994 Falls Europa erwacht.
1998 Der starke Grund zusammen zu sein.
1998 Sphären I – Blasen, Mikrosphärologie
1999 Sphären II – Globen, Makrosphärologie
1999 Regeln für den Menschenpark.
2000 Die Verachtung der Massen.
2000 Über die Verbesserung der guten Nachricht.
2001 Nicht gerettet.Versuche nach Heidegger
2001 Die Sonne und der Tod.
2001 Tau von den Bermudas.
2002 Luftbeben.An den Wurzeln des Terrors
2004 Sphären III – Schäume, Plurale Sphärologie
2004 Was zählt, kehrt wieder.(gem. mit Alain Finkielkraut )
2005 Im Weltinnenraum des Kapitals. (Die letzte Kugel)
2006 Zorn und Zeit.

Bron: petersloterdijk.net

Hoe om te gaan met de terugkeer van de woede in de 21ste eeuw?
Dat is de cruciale vraag die Peter Sloterdijk op weergaloze wijze analyseert in zijn nieuwe boek.
woede en tijdZorn und Seit (2006)
Der Zorn hat keinen guten Ruf. Grundsätzlich sind wir, im produktiven Sinn, gar nicht mehr zornig, sondern beleidigt. Wir kennen nur noch die ressentimentbeladene Variante eines „gerechten Zorns“, der auf Vergeltung sinnt, es dem anderen heimzahlen will. Für Peter Sloterdijk, der in seinem sehr eindrucksvollen Buch eine Weltgeschichte des Zorns geschrieben hat, ist diese Austreibung des produktiven Zorns aus der Kultur lähmend. Anstatt aufwallende Energien kollektiv und domestiziert zu nutzen – er versteht Zorn im Sinne des antiken „thymos“ als in der Polis zivilisierte Form des Furors homerischer Helden -, zerstreuen wir unsere Kräfte wirkungslos. Die Empörung hat keine Weltidee vorzuweisen. Also habe mit großer Folgerichtigkeit „die Mitte, das formloseste der Monstren“, das Gesetz der Stunde erkannt: Gefragt seien belastbare Langweiler, von denen erwartet wird, an großen runden Tischen die Weltformeln des Ausgleichs zu finden.
 
Bron: Frankfurter Algemeine
Zorn und Zeit is als Woede en Tijd verschenen bij Uitgeverij SUN (2007)

essays over het werk van Peter Sloterdijk (nederlandstalig)

animatie festival

morgen begint het Platform International Animation Festival
in Portland (Oregon, V.S. ) van 25 tot en met 30 juni 2007
Platform

On June 25, 2007, PLATFORM International Animation Festival will debut the only major animation festival in the United States, located in beautiful Portland, Oregon. The mission of the festival is to give artists from around the world a non-commercial forum that allows for continued inspiration and growth of this multi-million dollar industry.
 
The PLATFORM six day (June 25 – 30th) program features premieres and retrospectives, rare screenings, guest speakers, exhibitions, workshops with leading artists, parties, a picnic and plenty of opportunities for meeting new friends and likeminded artists. There will be something for everyone, from animation professionals to students, to the general public.
 
This is an important time for animation with the rapid growth of technology changing our craft every day. Aiming to empower fellow artists, we have created a literal Platform for young and established animators to come together to explore the new challenges and possibilities that contemporary and future technologies bring to animation. Whether the animation has been created for theaters or cell phones or the side of a building, if it is brilliant and interesting, we will show it.
 
Bron: platformfestival.com

Op de tweede festivaldag, aanstaande dinsdag 26 juni zal Amid Amidi (auteur van het boek Cartoon Modern en de website cartoonbrew.com) de presentatie Design Daze: Mid-Century Modern Design verzorgen:

“Bridging the years between the golden age of 1940s Hollywood theatrical animation and the pop cartoon television shows of the „60s, the „50s was one of the most pivotal decades in animation history. It was a coming of age for the animation art form, a time when cartoons matured both graphically and thematically, pushing beyond the slapstick animal routines that had monopolized the medium for the first half of the 20th century. In this unique two-part program, author and historian Amid Amidi (Cartoon Modern: Style and Design in Fifties Animation) will examine the design triumphs of the era and show why the „50s remains a high watermark for cartoon design and style.

Mid-Century Modern Design

The visual design of animation during the 1950s represents but one aspect of the revolution happening within the art form. Lest anybody think that the era was simply an excuse for graphic flourishes, this screening will illustrate how graphic advances were complemented by a maturation of content. Where animation in earlier decades had been created mostly in the service of humor and entertainment, during the „50s artists discovered the art form’s potential to educate and communicate ideas. They began to create films that reached out to all segments of the American population, from housewives to military personnel, schoolchildren to businessmen.

The program will open with three educational/industrial films produced by United Productions of America, the leading graphic animation studio of the era. Discipline Pays Off (1951), produced for the US Navy, instructs military personnel about the importance of maintaining discipline among the ranks. More Than Meets the Eye (1952), commissioned by CBS Radio, convinces sponsors about the benefits of advertising on the radio. Look Who’s Driving (1954), created for Aetna Casualty and Surety Company, teaches responsible driving to driver’s ed students.”

Bron: platformfestival.com