Graphic Design Museum Breda 28 februari tot 7 juni 2009
De Duitse typograaf Jan Tschichold heeft grote invloed gehad op het moderne (grafische) wereldbeeld. Onder invloed van het Bauhaus en De Stijl werd niet alleen de architectuur maar ook de grafische vormgeving uitgekleed en teruggebracht tot de meest elementaire vorm. Na de Eerste Wereldoorlog werd het wereldbeeld nuchter en zakelijk. Schreefloze letters en een heldere opmaak moesten de informatiebrei van de massamedia toegankelijk houden. Onder invloed van het Russische constructivisme werden tekstblokken als letterlijke blokken opgevat die ook diagonaal op de pagina gerangschikt konden worden. Ook was er behoefte aan een industrienorm en mede aan Jan Tschichold hebben we het te danken dat nu iedereen met het ‘A-viertje’ vertrouwd is. Toch keerde Tschichold aan het einde van zijn leven terug naar de klassieke vorm. In de jaren zestig ontwierp hij de Sabon, een letter met schreven, gebaseerd op de klassieker van Claude Garamond uit het begin van de zestiende eeuw.
Bron: graphicdesignmuseum.nl
Jan Tschichold (1902-1974) nam de modernistische ontwerppricipes aan sinds 1923 na bezoek aan de Weimarse Bauhaus expositie. Hij werd een ware vooraanstaande Modernist: eerst met een invloedrijk magazine artikel in 1925, vervolgens met een persoonlijke expositie in 1927 en bovendien met zijn meest toonaangevende werk in “Die neue Typographie“. Dit boek was een manifest voor modern design waarin hij alle niet tot de schreefloze letter behorende klassen lettertypen afkraakte. Hij sprak de voorkeur uit voor niet-gecentreerde ontwerpen op titelpagina’s. Hij definieerde vele andere Modernistische design concepten. Tschichold haalde het belang van fotografie in drukwerk aan. Hij adviseerde het gebruik van standaard papierformaten (zoals de DIN-A formaten) voor alle drukwerk, en legde duidelijk uit hoe effectief gebruik te maken van verschillende letterzwaartes en -groottes om zo snel en gemakkelijk informatie over te brengen. Na het boek kwam ook een serie praktische handleidingen uit, die de principes van Modernistische typografie uiteenzette, en hadden eerst een grote invloed op de Duitse drukwereld. “Die neue Typographie” geldt tot op de dag van vandaag als een standaard werk over typografie.