voor Harper’s Weekly
Eerder in deze serie liet ik al iets zien over de productie van visuele oorlogsverslaggeving in Harper’s Weekly tijdens de Civil War. Twee van de belangrijkste kunstenaars die je met de Amerikaanse Burgeroorlog kunt verbinden, zijn de fotograaf Mathew Brady en de illustrator en schilder Winslow Homer. Bij het uitbreken van de oorlog in 1861 was Homer in dienst bij Harper’s Weekly waar hij aan de hand van Brady‘s foto’s schetsen maakte en overbracht op houten blokken. Van de graveur werd geen artisticiteit of persoonlijke interpretatie verwacht. Maar voor de jonge Homer bleek dit reproductieve werk later een vruchtbaar begin van zijn carrière. Op de onderstaande voorpagina staat de eerste prent die hij in 1861 voor Harper’s Weekly produceerde.
met de delegatie van de staat Georgia die zich kort daarna zou afscheiden
image credits: sonofthesouth.net
Homer was mostly a self-taught artist whose talent was readily apparent from the start of his career. It was matched by his determination to develop his skills independently and to his own liking. As evidence of this, Homer declined to join the staff of Harper’s, preferring instead to contribute to the paper as a freelance artist. For Homer, the Civil War provided an unusual opportunity to explore and practice the nuances of his profession, while rendering a service to those who valued his art as a documentary of the war.
Bron: civilwar.si.edu
Bron: civilwar.si.edu
alle posts uit deze reeks | Winslow Homer in HW [ sonofthesouth.net ]