In de tv-serie Mad Men (elke woensdagavond laat op Nederland 2) lijken de acteurs met de tijdmachine van professor Barabas afgereisd naar het jaar 1960. Voor mij is de serie een aangename onderdompeling in de American Dream anno 1960. De kapitalistische natte droom leek in 1960 werkelijkheid geworden maar bleef op een illusie gebaseerd. Mad Men geeft een mooie kijk in het leven van succesvolle ad men op een reclamebureau aan de Madison Avenue in New York, vandaar de naam. Zij waren niet de architecten van de American Dream, want dat waren de fabrikanten van luxe goederen en de autofabrikanten gingen daarin voorop. Maar de reclamejongens zorgden er wéll voor dat we collectief in de droom van ongelimiteerde welvaart bleven geloven. En in een wereld met zojuist een vernietigende oorlog achter de rug en zonder rapport van Rome, Kyoto verdragen en Vietnam debacle was dat niet eens zo moeilijk.
boven de 1957 Hudson Hornet
en onder de 1960 Buick Invicta
uit dezelfde brochure (1960)