Maandelijks archief: augustus 2016

see how the land lies [ 2 ]

topografische aquarellen uit de 18e eeuw: John Warwick Smith (1749 – 1831)

In de achttiende eeuw werden de laatste delen van de wereld in kaart gebracht en legde Engeland de basis voor een wereldrijk. In Londen had men niet alleen grote behoefte aan kaarten van de overzeese gebieden maar ook aan topografische landschappen. Fotografie bestond nog niet dus legden kunstenaars vast hoe het er in den vreemde uitzag. Zo kwam in de achttiende eeuw in Engeland de aquarelkunst tot bloei. In vergelijking met olieverf is waterverf gemakkelijk te hanteren en kan er snel mee gewerkt worden. Vandaag: John Warwick Smith (1749 – 1831)

John Warwick Smith
The Lakes of Llanberis – from the Road from Carnarvon Going to Llanberis, Carnarvonshire, July 14, 1792
John Warwick Smith was born at Irthington, near Carlisle, Cumberland, the son of a gardener to the Gilpin family, and educated at St. Bees. The fortunate social connection allowed him to study art under the animal painter Sawrey Gilpin. Becoming known as a skilful topographical draughtsman, he was employed on Samuel Middiman‘s Select Views in Great Britain, and obtained the patronage of George Greville, 2nd Earl of Warwick, which enabled him to travel to Italy between 1776 and 1781. While there he met other British artists such as Francis Towne, Thomas Hearne and William Pars. He came to be known as “Warwick” or “Italian” Smith. In his subsequent works, which were largely views in Italy, he gradually abandoned the simple tinting to which watercolour work had previously been limited for a more effective mode of colouring, the novelty and beauty of which was much admired.
 
Bron: en.wikipedia.org

Watercolor Painting in Britain, 1750–1850 [ metmuseum.org ]

see how the land lies [ 1 ]

topografische aquarellen uit de 18e eeuw: John Webber (1751-1793)

In de achttiende eeuw werden de laatste delen van de wereld in kaart gebracht en legde Engeland de basis voor een wereldrijk. In Londen had men niet alleen grote behoefte aan kaarten van de overzeese gebieden maar ook aan topografische landschappen. Fotografie bestond nog niet dus legden kunstenaars vast hoe het er in den vreemde uitzag. Zo kwam in de achttiende eeuw in Engeland de aquarelkunst tot bloei. In vergelijking met olieverf is waterverf gemakkelijk te hanteren en kan er snel mee gewerkt worden. Vandaag: John Webber (1751-1793)

John Webber
View in Queen Charlotes Sound, New Zealand
Ets en met de hand ingekleurde aquatint handcolored uit 1809 naar een orginele tekening/aquarel uit ca.1777

John Webber was een van de kunstenaars die meevoer met James Cook tijdens zijn derde reis (1776-1780). De reis voerde via Kaapstad naar Tasmanië, dat toen nog Van Diemensland heette. Vanuit Nieuw-Zeeland begonnen de HMS Resolution en de HMS Discovery de Stille Zuidzee te verkennen. Rarotonga, de Cookeilanden en de Australeilanden werden ontdekt. Webber maakte niet alleen tekeningen en aquarellen van de landschappen maar ook van de inheemse bevolking. In 1779 was hij de eerste westerse kunstenaar die Hawaï bezocht.

John Webber
Canoe of the Sandwich Islands 1778
In April 1778, Captain Cook‘s ships Resolution and Discovery anchored at Ship Cove, now known as Nootka Sound, Vancouver Island, Canada to refit. The crew took observations and recorded encounters with the local people. Webber made watercolour landscapes including “Resolution and Discovery in Ship Cove, 1778″. His drawings and paintings were engraved for British Admiralty’s account of the expedition, which was published in 1784.Back in England in 1780 Webber exhibited around 50 works at Royal Academy exhibitions between 1784 and 1792, and was elected an associate of the Royal Academy in 1785 and R.A. in 1791. Most of his work were landscapes.
 
Bron: en.wikipedia.org

The topographical tradition [ handprint.com ]