Dagelijks archief: zaterdag 7 november 2009

God als mystery guest

het verschil tussen ietsisme en atheïsme
Schrijver Kluun in Filosofie Magazine

November is Maand van de Spiritualiteit en schrijver Kluun schreef in het kader daarvan het essay God is gek. In Filosofie Magazine reageert hij op een uitspraak van Nietzsche: “Het is de godsdienst die God verstikt heeft”. Atheïsme vindt hij dogmatisch, maar hij positioneert zichzelf niet expliciet als agnosticus. wéll heeft hij sympathie voor ietsisten, dat zijn mensen die geloven dat er meer is, alleen weten ze niet wat of wie die God-achtige macht dan is.

Deze zogenaamde ietsisten zouden intellectueel lui zijn: ze willen wel de geruststellende gedachte van een God, maar wijzen de sterke doctrine af. Onzin! Volgens mij denken ze juist eindelijk eens na. (…) Ze geven God dus de ruimte en verstikken Hem niet.

Wat mij opvalt is dat Kluun hier over “Hem” (God) spreekt en niet over “het”(goddelijke). Impliciet ziet hij God dus als Persoon, als Iemand. Geldt voor een relatie met God niet hetzelfde als voor een relatie met een mens? Wanneer je iemand wilt (leren) kennen, dan wil je toch weten hoe die persoon heet, waar die persoon woont en hoe je met die ander in contact kunt komen? Wanneer die Iemand nu God in hoogsteigen Persoon is, dan wil je toch weten hoe je een relatie met Hem kunt krijgen? Kun je God leren kennen door Hem volledig transcendent te houden? Kun je met Hem in contact komen, wanneer je Hem geen Naam wilt geven? Wij hebben zélf toch ook een naam waarmee anderen ons kunnen aanspreken en waarmee we gekend kunnen worden?

Super Nova
God als iets, bij voorkeur als energie
het beeld van een Super Nova als een van de laatste immananties vóór de volledige transcendentie en onbereikbaarheid van God

Welke waarde heeft het opzettelijk niet benoemen en het openlaten van “het God-achtige” door de ietsisten? Is het een deur waardoor God naar binnen kan komen? Of is dit “openlaten” juist een muur waarmee God, zoals Hij door ons gekend wil worden, wordt buitengesloten? Kun je een deur openhouden (of op een kier laten staan) voor iemand die per se onzichtbaar moet blijven? Ik denk het niet. Maar er is ook een andere houding die open maar gastvrij is: je erkent dat deze onzichtbare persoon al binnengekomen is en je behandelt Hem vervolgens als Mystery Guest: je wilt graag weten Wie Hij is.

Uit onderzoek blijkt dat maar 14 procent van de Nederlanders met zekerheid meent te weten dat er geen God of hogere macht bestaat. De rest, 86 procent, gelooft ergens in of weet het niet. Laat nou juist bijna alle zogenaamd weldenkende media-iconen – Jeroen Pauw, Paul Witteman, Theodor Holman, Max Pam, om er maar een paar te noemen – tot die 14 procent behoren. De atheïsten hebben het monopolie op weldenkendheid geclaimd. Dat is de dictatuur van het atheïsme.
 
Maar is het niet juist bijzonder dom om glashard te beweren dat God niet bestaat? Hoe weet jij dat zo zeker, terwijl geen enkele filosoof of wetenschapper dat durft te bevestigen? Door de mogelijkheid van een hogere macht niet open te houden, ben je minstens zo dogmatisch als de kerk. Bovendien, waarom maken die hedendaagse atheïsten zich zo druk? Waarom die zendingsdrang? Als ik niet van voetbal zou houden, zou ik er niet over schrijven.
 
Bron: Filosofie Magazine nummer 9 – 2009
De atheïsten hebben het monopolie op weldenkendheid geclaimd. Dat is de dictatuur
van het atheïsme.

Kluun in FM

filosofiemagazine.nl