Dagelijks archief: maandag 23 november 2009

23 november 1654

De genadedag in het genadejaar van Blaise Pascal (1623-1662)
Blaise PascalBeroemd is Pascal‘s gedachte over „het hart dat zijn redenen heeft, die de rede niet kent„ (of niet begrijpen kan). En daar bedoelde hij geen kritiek mee op het hart (dat het irrationeel zou zijn, gevoelsmatig zou reageren etc…) nee, daarmee uitte hij zijn verwondering – juist als verstandig mens – voor de verborgen en ongrijpbare logica die het hart heeft en waar het verstand – met alle respect – af moet blijven. Ze is fundamenteel voor het menselijk bestaan.
 
Zelf heeft hij die hartslogica proberen te leren. En één keer is hij door die „andere geest„ die daarbij hoort zo aangegrepen / in z„n nekvel gegrepen / dat het zijn leven veranderd heeft, bijgestuurd. Onvergetelijk. Nooit heeft hij er met iemand over gesproken. We zouden er ook niets van geweten hebben, als zijn huisknecht niet na zijn dood een bobbel in de voering van zijn jas was opgevallen. Hij tornde die open en vond een stukje perkament. In losse woorden, halve zinnen staat daar een poging op om in woorden vast te leggen, wat hij daar heeft meegemaakt.
 
„Vuur! (met grote letters)
God van Abraham, God van Izaäk, God van Jakob,
niet van filosofen, niet van geleerden.
Zekerheid, zekerheid, gevoel, vreugde, vrede„.

 
Bron: dick.wursten.be
Feu. Dieu d„Abraham,
Dieu d„Isaac, Dieu de Jacob,
pas des philosophes
ni des savants

Blaise Pascal

On 23 November 1654, between 10:30 and 12:30 at night, Pascal had an intense religious vision and immediately recorded the experience in a brief note to himself which began: “Fire. God of Abraham, God of Isaac, God of Jacob, not of the philosophers and the scholars” and concluded by quoting Psalm 119:16: “I will not forget thy word. Amen.” He seems to have carefully sewn this document into his coat and always transferred it when he changed clothes; a servant discovered it only by chance after his death.[17] This piece is now known as the Memorial. The story of the carriage accident as having led to the experience described in the Memorial is disputed by some scholars.[18] His belief and religious commitment revitalized, Pascal visited the older of two convents at Port-Royal for a two-week retreat in January 1655. For the next four years, he regularly travelled between Port-Royal and Paris. It was at this point immediately after his conversion when he began writing his first major literary work on religion, the Provincial Letters.
Bron: en.wikipedia.org