Maandelijks archief: januari 2011

Napoleon en zijn schilders [ 7 ]

Louis-François Lejeune (1775-1848)
en Denis Auguste Marie Raffet (1804-1860)
 

Weinig historische figuren zijn zo vaak geschilderd als Napoleon Bonaparte. Niet alleen tijdens zijn bewind maar ook tijdens de Restauratie bleven schilders historische gebeurtenissen vastleggen met Napoleon in het centrum van de aandacht. Tijdens de dictatuur en het Franse keizerrijk (1799-1814) was de ‘fotorealistische’ classicistische stijl de officiële stijl.

Louis-François Lejeune werd opgeleid als schilder op het atelier van Pierre-Henri de Valenciennes. Na de Franse Revolutie meldde hij zich, zoals veel andere jonge kunstenaars, in 1792 aan als vrijwilliger bij de Compagnie des arts de Paris. Hij werd sergeant en nam deel aan de veldtocht naar ons land in de winter van 1794-1795. Na de Slag bij Marengo die hij niet alleen geschilderd heeft, maar waaraan hij ook heeft deelgenomen, werd hij bevorderd tot kapitein. Na de overwinning bij Saragossa in 1808 werd hij tenslotte kolonel.

De Slag bij Marengo was een veldslag op 14 juni 1800, tijdens de Tweede Coalitieoorlog. De veldslag vond plaats nabij Alessandria in Piemonte (Noordwest-Italië), tussen Franse troepen (onder bevel van Napoleon Bonaparte) en Oostenrijkse troepen. Hoewel de veldslag ternauwernood door de Fransen werd gewonnen, presenteerde Napoleon de slag als een glorieuze overwinning die de oorlog in het voordeel van Frankrijk besliste. In werkelijkheid was het generaal Moreau die met de Slag bij Hohenlinden op 3 december 1800 de doorslaggevende overwinning op Oostenrijk behaalde.
 
Bron: nl.wikipedia.org
Louis-Francois Lejeune
Louis-François Lejeune 1801
de Slag bij Marengo op 14 juni 1800
The German campaign of 1806 brought Louis-François Lejeune to Munich, where he visited the workshop of Alois Senefelder, the inventor of lithography. Lejeune was fascinated by the possibilities of the new method and whilst there he made the drawing on stone of his famous Cossack (printed by C. and ~f. Senefelder, 1806). Whilst he was taking his dinner, and with his horses harnessed and waiting to take him back to Paris, one hundred proofs were printed, one of which he subsequently submitted to Napoleon. The introduction of lithography into France was greatly due to the efforts of Lejeune.
 
Bron: nl.wikipedia.org
Denis Auguste Marie Raffet
Denis Auguste Marie Raffet
lithografie van Italiaanse soldaten

Denis Auguste Marie Raffet (1804-1860) maakte dankbaar gebruik van de lithografie die door Lejeune in Frankrijk was geïntroduceerd. Tijdens de Restauratie werd hij vooral bekend met zijn litho’s over de Napoleontische veldtochten voor verschillende boeken waaronder de Histoires van Adolphe Thiers.

Key Painting First Empire [ napoleon.org ] | histoire-image.org

oudtestamentische wreedheid

gezien op RTL 7 : Cape Fear (1991) van Martin Scorcese

Cape Fear filmposter 1962Twintig jaar geleden maakte Martin Scorcese een remake van de thriller Cape Fear uit 1962. De twee hoofdrolspelers van toen, Robert Mitchum en Gregory Peck, kregen in deze remake allebei een kleine rol. De originele filmscore van Bernard Herrmann werd door Elmer Bernstein opnieuw georchestreerd. Voor mij was dat laatste een reden om naar deze remake te kijken, want ik ben een liefhebber van Herrmann‘s filmmuziek. Bovendien zijn er nog fragmenten toegevoegd uit de score die Herrmann schreef voor de Hitchcockfilm Torn Curtain (1966). Deze werd door de master of suspense geweigerd waardoor in 1966 een abrupt einde kwam aan hun unieke samenwerking. Tot aan Herrmann‘s dood op 24 december 1975 zouden ze geen contact meer hebben. Hitchcock overleed zelf op 29 april 1980.

Scorcese pakte voor deze thriller een hele trukendoos uit, waarbij de geest van Hitchcock duidelijk aanwezig is. Emoties worden ingekleurd met visuele effecten die rond 1960 in de mode waren. Zo zijn negatiefbeelden gebruikt om angst en waanzin te verbeelden. Een rood filter stuurt onze staat van bewustzijn richting nachtmerrie, aangevuld met de muzikale adrenaline van Herrmann.

You’re scared. But that’s Ok.
I want you to savor that fear.
The south was born in fear.
Fear of the Indian, fear of the slave, fear of the damn Union.
The south has a fine tradition
of savoring fear.

Claude Kersek (in Cape Fear)

Vooral in de combinatie van excessief geweld met verwijzingen naar Bijbelteksten, moet deze remake van Scorcese een bron van inspiratie zijn geweest voor Quentin Tarantino die twee jaar later met Pulp Fiction de intelligent gemaakte ranzige B-film zowel bij het grote als bij het elitaire publiek tot A-film zou weten te verheffen. Ook al kijk ik helemaal niet graag naar Oudtestamentische wreedheid, de score van Bernard Herrmann, de cinematografie van Freddie Francis en het perfectionisme van Martin Scorcese transformeren de pulp tot een briljant gestyleerde thriller.

Cape Fear
de reflecties van het bord Cape Fear in het water zijn niet in spiegelbeeld en roepen daardoor een nachtmerrieachtige sfeer op.
De regisseur blaast de conventies van de B-film op tot het weer kunst wordt, en zag hier duidelijk gelegenheden om een aantal nieuwe visuele trucs uit te proberen – het gebruik van een negatief-effect, bijvoorbeeld, en het invoegen van shots zoals een reflectie in water die géén spiegelbeeld-weerspiegeling geeft. Ondersteund door een score die bijna rechtstreeks uit de originele film afkomstig is, weet Scorsese hier een bombastisch, intelligent spektakel op te bouwen.
 
Bron: digg.be

Cape Fear [ imdb.com ]

Napoleon en zijn schilders [ 6 ]

Anne-Louis Girodet de Roussy-Trioson (1767-1824)
 

Weinig historische figuren zijn zo vaak geschilderd als Napoleon Bonaparte. Niet alleen tijdens zijn bewind maar ook tijdens de Restauratie bleven schilders historische gebeurtenissen vastleggen met Napoleon in het centrum van de aandacht. Tijdens de dictatuur en het Franse keizerrijk (1799-1814) was de ‘fotorealistische’ classicistische stijl de officiële stijl.

Girodet
Anne-Louis Girodet de Roussy-Trioson
Napoleon ontvangt de sleutel van de stad Wenen bij Schloss Schonbrunn op 13 november 1805
Napoleon receives the keys of Vienna, Schloss Schonbrunn, 13th November 1805. Vienna fell to the French during the War of the Third Coalition. Less than three weeks later the war ended after Napoleon decisively defeated the combined armies of Russia and Austria at the Battle of Austerlitz.
 
Bron: heritage-images.com
Girodet
detail van bovenstaande schilderij

Key Painting First Empire [ napoleon.org ] | histoire-image.org

Napoleon en zijn schilders [ 5 ]

François Gérard (1770-1837)
 

Weinig historische figuren zijn zo vaak geschilderd als Napoleon Bonaparte. Niet alleen tijdens zijn bewind maar ook tijdens de Restauratie bleven schilders historische gebeurtenissen vastleggen met Napoleon in het centrum van de aandacht. Tijdens de dictatuur en het Franse keizerrijk (1799-1814) was de ‘fotorealistische’ classicistische stijl de officiële stijl.

François Gérard
François Gérard
tweemaal Napoleon ten voeten uit

staatsieportretten van Napoleon door Ingres, Lefevre en Gérard

Napoleon en zijn schilders [ 4 ]

Claude Gautherot (1769-1825)
 

Weinig historische figuren zijn zo vaak geschilderd als Napoleon Bonaparte. Niet alleen tijdens zijn bewind maar ook tijdens de Restauratie bleven schilders historische gebeurtenissen vastleggen met Napoleon in het centrum van de aandacht. Tijdens de dictatuur en het Franse keizerrijk (1799-1814) was de ‘fotorealistische’ classicistische stijl de officiële stijl.

Gautherot
Claude Gautherot 1808
toespraak van Napoleon voor de aanval op Augsburg op 12 oktober 1805

Dictators houden van de gepolijste en realistische weergave omdat deze net als een foto brandschoon en puntgaaf de Enige Werkelijkheid pretendeert weer te geven. In de tijd van Napoleon werden overigens al primitieve foto’s gemaakt. Thomas Wedgwood slaagde hier in 1802 als eerst in, maar hij had nog geen fixeermiddel en zijn „foto’s„ konden alleen in een donkere kamer bij kaarslicht worden bekeken. Pas in 1839 zou Sir John Herschel natriumthiosulfaat gebruiken voor het fixeren van foto’s. Maar tot ver in de negentiende eeuw zouden historische gebeurtenissen nog geschilderd moeten worden. Schilders manipuleerden tegen forse betaling de geschiedenis from scratch. Manipulatie van de zichtbare werkelijkheid noemen we in de 21e eeuw photoshoppen. Vóór de fotografie was dus álles ‘gephotoshopt’!

Gautherot
detail

Key Painting First Empire [ napoleon.org ] | histoire-image.org