Dagelijks archief: woensdag 2 februari 2011

dichter bij Rembrandt (en vele anderen)

gisteren werd het Google Art Project gelanceerd

Afgelopen 18 maanden heeft Google gewerkt aan het Google Art Project dat de collecties van 17 belangrijke musea in de Verenigde Staten en Europa virtueel toegankelijk maakt. Daarbij behoren ook het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum in Amsterdam. In New York zijn maar liefst drie musea in het Google Art Project opgenomen: The Metropolitan Museum of Art, The Frick Collection en The Museum of Modern Art. De Freer Gallery of Art, Smithsonian in Washington, DC is het vierde musea uit de Verenigde Staten dat vertegenwoordigd is.

Art Project – Behind the Scenes

In Europa zijn naast Amsterdam ook Londen , Berlijn en Madrid elk met twee musea in het project vertegenwoordigd. De National Gallery en Tate Britain in Londen , de Alte Nationalgalerie en de Gemäldegalerie in Berlijn en het Museo Thyssen-Bornemisza en Museo Reina Sofia in Madrid. De overige Europese musea zijn het Hermitage in Sint Petersburg, de Tretyakov Galerie in Moskou, het Paleis van Versailles, het Uffizi in Florence en tenslotte Museum Kampa in Praag.

Elk museum mocht een schilderij kiezen dat voor het project gigapixel groot werd gefotografeerd en daardoor virtueel nog beter te bekijken is dan in het museum waar we afstand moeten houden. Het Rijksmuseum koos voor de Nachtwacht waar we dus nu met z’n allen met de neus bovenop mogen.

detail van de Nachtwacht
Een detail van de speer van luitenant Willem van Ruytenburch laat zien hoe Rembrandt het impasto gebruikt om het fysieke licht in de Nachtwacht te betrekken. Het dik opgebrachte en geglaceerde loodwit lijkt op een geglazuurd wandreliëf.
detail van de Nachtwacht
De stofuitdrukking van Rembrandt werkt zo goed omdat hij met kleine kloddertjes verf de ruimtelijke structuur imiteert. De wasachtige huid van de verf geeft op afstand effectief het brokaat weer van het uniform van Willem van Ruytenburch.

Google Art Project [ erfgoed20.wordpress.com ] | Google Art Project

Napoleon en zijn schilders [ 8 ]

Charles Meynier (1763-1832) en Fernand Cormon (1845-1924)
 

Weinig historische figuren zijn zo vaak geschilderd als Napoleon Bonaparte. Niet alleen tijdens zijn bewind maar ook tijdens de Restauratie bleven schilders historische gebeurtenissen vastleggen met Napoleon in het centrum van de aandacht. Tijdens de dictatuur en het Franse keizerrijk (1799-1814) was de ‘fotorealistische’ classicistische stijl de officiële stijl.

Meynier
Charles Meynier 1812
Napoleon op het eiland Lobau na de Slag bij Aspern-Essling op 23 mei 1809
Meynier
detail
The Battle of Aspern-Essling21–22 May 1809
The French lost over 20,000 men including one of Napoleon‘s ablest field commanders and close friend, Marshal Jean Lannes, who died after being mortally wounded by an Austrian cannon ball in an attack on Johann von Klenau’s force at Aspern, which was backed up by 60 well-placed guns. The Austrians had also suffered similar casualties but had secured the first major victory against the French for over a decade. The victory demonstrated the progress the Austrian army had made since the string of catastrophic defeats in 1800 and 1805. The French forces were withdrawn to the island. On the night of the 22nd the last bridge was repaired, and the army awaited the arrival of reinforcements in Lobau. The Austrians failed to capitalise on the situation allowing the French to regroup. One month later, the French made a second attempt to cross the Danube where Napoleon gained a decisive victory over the Austrians at the Battle of Wagram.
 
Bron: en.wikipedia.org
Fernand Cormon
Fernand Cormon
Slag bij Aspern-Essling

Key Painting First Empire [ napoleon.org ] | histoire-image.org
Charles Meynier tentoonstelling [ 2008 ]