Dagelijks archief: vrijdag 16 maart 2012

Type Cops & Font Detectives

het verschil tussen de Helvetica en Akzidenz Grotesk

Font nerd Mark Simonson screende vorige week op zijn blog oscarwinnaar The Artist op het (historisch) verantwoord gebruik van typografie. Hij is zich ervan bewust dat 99,99% van het publiek niet de dingen ziet die een expert ziet, maar maakte toch een rapport. In period pieces als The Artist (2011), Good night and good luck (2005) en Mad Men (2007-nu) stellen art directors en set decorators zulke hoge eisen aan de detaillering dat adviezen van experts als Mark Simonson voor hen onmisbaar is om een bepaald tijdsbeeld tot in de kleinste details nauwkeurig te reconstrueren.

CBS news
de belettering van CBS NEWS in 1953: Helvetica of Akzidenz Grotesk?

Op het forum van typophile.com was zes jaar geleden een discussie over de belettering van “CBS NEWS”in de film Good night and good luck. Een anachronisme en dus een blunder van de art director was het oordeel van Peter Edinin in het artikel Good Film, Shame About the Helvetica in de New York Times. Want de flash back in deze film waarin we meegenomen worden naar de CBS studio speelt zich af in 1953 en de Helvetica zag pas in 1957 het licht. Font detective Stephen Coles oordeelde anders. De art director had niet geblunderd want de belettering van CBS NEWS was in de Akzidenz Grotsek, een voorloper van de Helvetica en die bestaat al sinds 1896. Een doorsnee typograaf en een journalist van de NYT zien geen verschil tussen de vrijwel identieke Helvetica en de Akzidenz Grotesk maar voor eagle-eyed experts als Mark Simonson en Stephen Coles blijft het verschil niet verborgen. Het is leerzaam en leuk om door hun bril mee te kijken.

Een maand later schreef Scott Vogel in The Washington Post dat zijn collega van The New York Times ernaast zat: “the Helvetica on the CBS News logo on the film’s set was actually the pre-Helvetica font Akzidenz-Grotesk.”

typophile.com | marksimonson.com