In 1978, 14 jaar was ik toen, ontdekte ik de strip Yoko Tsuno van de Belgische striptekenaar Roger Leloup. De Japanse heldin bestond toen al bijna 10 jaar. In 37 jaar tijd zijn er 24 verhalen verschenen en is Leloup een van de ‘oude (Waalse) meesters’ in de stripwereld, samen met Hergé, Edgar P. Jakobs, Franquin, Morris, Roba, Jijé en Peyo. Zijn perfectionisme en humorloosheid zijn in de stripwereld ongeëvenaard. Alleen de Franse tekenaar Gilles Chaillet benadert hierin de Waalse meester. Vanmiddag herlas ik twee albums, eerst De Bliksem van Wodan en daarna Dochter van de Wind. Het zijn de verbluffend gedetaileerde, meestal technische illustraties die de strip voor mij interessant maken. De verhalen heb ik nooit echt boeiend gevonden. Toch heb ik nog 15 albums in de kast staan, waarvan ik het album De Grens van Leven altijd de meeste indruk op mij heeft gemaakt. Het speelt zich voor een groot deel af in het pittoreske Middeleeuwse stadje Rothenburg. In 1979 ben ik zelfs op “bedevaart” geweest naar dit oord, in de voetsporen van mijn toenmalige Japanse stripheldin. Net zoals in James Bondfilms maakt Leloup graag gebruik van historische en spectaculaire lokaties. Om zijn vaak technische illustraties contrast te geven, gebruikt hij vaak historische decors van Middeleeuwse stadjes (Rothenburg, Brugge, kastelen aan de Rijn en Moezel, enz…)
Op het web vond ik een mooie nederlandstalige fansite van Ilse Cop. De meest functionele website met o.a. een druk bezocht forum is echter franstalig.