Maandelijks archief: januari 2012

stervende reus

gisterenavond gezien bij Tegenlicht:
de macht van de rating agencies

Dirk MüllerDirk Müller, dé financiële marktgoeroe van Duitsland, aka Mister DAX en oprichter van cashkurs.com was er in Tegenlicht duidelijk over: er woedt op dit moment een economische oorlog en de Verenigde Staten hebben Europa hard aangevallen. De oude supermacht die beschikt over prestigieuze kredietbeoordelaars als Standard & Poors, Moody’s en Fitch zou nalatig zijn wanneer het deze niet als wapen in zou zetten in de strijd om de financiële markten en dus om de macht.

Reggie MiddletonDe Amerikaanse belegger en blogger Reggie Middleton vulde hem aan: De Verenigde Staten spelen een soort blufpoker met Europa, China en Zuid-Oost Azië en kijken wie er het eerst bij neer valt. Europa wordt in zijn zachte onderbuik getroffen en de PIGS-countries (Portugal, Italië, Griekenland en Spanje) zijn inmiddels door de rating agencies afgewaardeerd. Een kapitaalvlucht vanuit de Verenigde staten is vooralsnog voorkomen. Want als financiële markten massaal hun Amerikaanse waardepapieren zouden gaan inruilen voor Europese, dan zal de rente op Amerikaanse staatsobligaties gaan stijgen en een faillissement van de oude supermacht zou dan niet ondenkbaar zijn. De Eurocrisis is in de visie van deze twee experts het gevolg van de heftige doodstrijd van een stervende reus.

De rating agencies, of kredietbeoordelaars, zijn niet uit het nieuws weg te denken. De laatste tijd vliegen de „downgrades„ van vooral Europese landen en bedrijven ons om de oren. Met als gevolg onrustige financiële markten en overheden die financieel nog verder in de problemen komen. Het verlagen van een kredietbeoordeling van een land kan zulke grote gevolgen hebben dat regeringsleiders, als hun kredietbeoordeling in het geding is, soms smekend aan de telefoon hangen bij de kredietbeoordelaars. Wie zijn deze kredietbeoordelaars eigenlijk? Waarop baseren zij hun kredietbeoordelingen? En kloppen de rapportcijfers die zij toekennen aan bedrijven en landen wel?
 
tegenlicht.vpro.nl

De macht van de rating agencies| de wereld van de kredietbeoordelaars

smells like honeysuckle

gezien op DVD Double Indemnity (1944) van Billy Wilder

double indemnityHet blijft een geheimzinnige wisselwerking: acteurs dragen het scenario en het scenario draagt de acteurs. Maar in den beginne was het scenario. Regisseur Billy Wilder was van oorsprong scenarioschrijver. Voordat hij zich met Double Indemnity in 1944 als regisseur in Hollywood definitief op de kaart zette, schreef hij tientallen scenario’s. Ook als regisseur bleef hij verhalenverteller. De afgelopen avonden bestudeerde ik het filmscript van Double Indemnity. Op de DVD die ik gekocht had, stonden geen Engelse ondertitels en daarom legde ik tijdens het kijken de iPad met daarop het script ernaast.

Een filmscript bevat niet alleen dialogen, maar geeft ook beschrijvingen. Het is leuk om op deze manier eens naar een film te kijken: eerst een scene in het filmscript lezen, je voorstellen hoe het eruit zou moeten zien en dan die scene in de film bekijken. Zo worden films gemaakt, het begint allemaal met het script.

Double Indemnity is een klassieker geworden en Billy Wilder zou nog meer klassiekers op zijn naam zetten: The Lost Weekend, Sunset Boulevard, Ace in the Hole, Sabrina, Some Like it Hot en The Apartment. Als basis ligt er telkens het script en Billy Wilder zou voor vele oscars genomineerd worden in de categorieën van het beste filmscenario en de beste filmregisseur. Een paar keer zou hij zelfs deze dubbele oscar winnen. Het filmscenario van Double Indemnity is gebaseerd op een verhaal van James M. Cain uit 1935. Wilder bewerkte het voor film samen met de legendarische misdaadauteur Raymond Chandler. De art directors Hans Dreier en Hal Peirera encameraman John Seitz hielpen het scenario visueel te vertalen naar een film noir. Met Sunset Boulevard staat Double Indemnity in de top drie van beste films noir.

Fred Mac Murray
lichtval door luxaflex is een karakteristiek stijlmiddel in de film noir en wordt in Double Indemnity vaak toegepast.
How could I have known
that murder can sometimes
smell like honeysuckle.

Walter Neff in Double Indemnity

Billy Wilder hield van de voice over. Sunset Boulevard (1950) en The Apartment (1960) beginnen allebei met de voice over van de hoofdpersoon. In Double Indemnity begint het verhaal wanneer Walter Neff (Fred McMurray) de dictafoon pakt en zijn verhaal vertelt. In verschillende flash backs zien wat hem overkomen is. Hij heeft een dodelijk gevaarlijke vrouw ontmoet (Phyllis Dietrichson) en dat is zijn ondergang geworden. Toen Barbara Stanwyck door Wilder gevraagd was voor de rol van Phyllis Dietrichson wilde ze deze eerst weigeren. Slechte karakters als die van Phyllis Dietrichson werden in Hollywood toen (uit angst voor imagoschade?) meestal nog niet door de filmsterren zelf gespeeld, maar door minder bekende acteurs. In 1972 vertelde ze in een interview met Movie Digest hoe ze op deze rol reageerde toen ze het scenario gelezen had:

“when Billy Wilder sent me the script of Double Indemnity, and I read it, I realized that I had never played an out–and–out killer. I had played medium heavies, but never an out–and–out killer. And because it was an unsympathetic character, I was a little frightened of it. I went to his office, and I said to him, I love the script and I love you, but I„m a little afraid, after all these years of playing heroines to play the part of an out–and–out cold– blooded killer Mr. Wilder looked at me and resolutely declared, “Are you an actress or a mouse?“ Well, I hope I„m an actress I lamented. To which he bluntly replied, Then take the part.“, I did, and I have been grateful to him since“.
 
Bron: Barbara Stanwyck in 1972 [ moderntimes.com ]
actors
Fred Mac Murray, Barbara Stanwyck
en Edward G. Robinson
They’ve committed a murder and that’s not like taking a trolley ride together where each one can get off at a different stop. They’re stuck with each other. They’ve got to ride all the way to the end of the line.

Barton Keyes in Double Indemnity

A murder’s never perfect. It always comes apart sooner or later. And when two people are involved it’s usually sooner. We know the Dietrichson dame is in it, and somebody else. Pretty soon we’re going to know who that somebody else is. He’ll show. He’s got to show. Sometime, somewhere, they’ve got to meet. Their emotions are all kicked up. Whether it’s love or hate doesn’t matter. They can’t keep away from each other. They think it’s twice as safe because there are two of them. But it’s not twice as safe. It’s ten times twice as dangerous. They’ve committed a murder and that’s not like taking a trolley ride together where each one can get off at a different stop. They’re stuck with each other. They’ve got to ride all the way to the end of the line. And it’s a one-way trip, and the last stop is the cemetery.
 
Bron: imsdb.com

script van Double Indemnity [ imsdb.com ]

Amerikaanse filmregisseurs

In mei 2012 verschijnen in de Verenigde Staten vier postzegels
met John Ford, Frank Capra, Billy Wilder en John Huston
With these stamps, the U.S. Postal Service honors four great filmmakers who captured the many varieties of the American experience. These extraordinary directors Frank Capra, John Ford, John Huston, and Billy Wilder created some of the most iconic scenes in American cinema. They gave audiences an unforgettable (and in some cases, deeply personal) vision of life. The stamp art combines a portrait of each man with a scene from one of his most iconic works.
 
Bron: beyondtheperf.com
filmdirectors 2012
John Ford, Frank Capra,
Billy Wilder
, John Huston

Op de postzegel met John Ford is op de achtergrond een scene opgenomen uit zijn western The Searchers (1956) met John Wayne. Frank Capra is gecombineerd met een scene uit It Happened One Night (1934), een komedie met Claudette Colbert en Clark Gable. Het portret van Billy Wilder wordt afgebeeld samen met Sugar Kane, gespeeld door Marilyn Monroe in de komedie Some Like It Hot (1959). En tenslotte zien we op de achtergrond van de postzegel met John Huston de detective Sam Spade, gespeeld door Humphrey Bogart in The Maltese Falcon (1941).

Orson Welles
Orson Welles ontbreekt in deze serie, maar in 1999 kreeg hij al een postzegel omdat Citizen Kane (1941) in dat jaar door de Amerikaanse filmcritci tot de beste film van de eeuw werd uitgeroepen.

verhalenverteller

Billy Wilder retrospectief in Cinematek Brussel tot 28 februari 2012
Billy Wilder 2003Tien jaar na zijn dood, blijft het oeuvre van Billy Wilder (1906-2002) springlevend. Om dat te bewijzen, brengt Cinematek een volledige retrospectieve van de 26 speelfilms die hij geregisseerd heeft, aangevuld met een selectie uit de films waarvan hij alleen maar scenarist was. Nou ja, alleen maar? Zelfs die films dragen een overduidelijke Wilder-stempel, zelfs als ze geregisseerd zijn door meesters als Ernst Lubitsch en Howard Hawks.
 
De scenario’s van Billy Wilder, die hij in de regel met een partner schreef, zoals Charles Brackett en I.A.L. Diamond, vormen het stevige fundament voor zijn films. Meer zelfs, de belangrijkste reden waarom Wilder een carrière als regisseur nastreefde was om zijn scenario’s te beschermen tegen regisseurs. Maar hij begon dus als scenarist, een aspect dat in deze retrospectieve ook uitgebreid aan bod komt. Tussen 1929 en „33 had hij de hand in bijna twintig scenario’s. Hij werkte toen nog in Berlijn, waar hij, afkomstig uit Oostenrijk-Hongarije, enkele jaren eerder beland was. Der Teufelsreporter was zijn eerste scenario, maar zijn bekendste film uit zijn Duitse periode was Menschen am Sonntag. Maar laat deze retrospectieve het moment zijn om onterecht vergeten titels als Ein blonder Traum of Emil und die Detektive te herontdekken.
Der Teufelsreporter was zijn eerste scenario, maar zijn bekendste film uit zijn Duitse periode was Menschen am Sonntag.
Via een ommetje langs Frankrijk, waar hij zijn eerste, vaak onderschatte film Mauvais graine regisseerde, belandde hij in Hollywood. Daar tekende hij voor enkele van de heerlijkste komische scenario’s van het moment, zoals Bluebeard’s eighth wife en Ninotchka, beide geregisseerd door Ernst Lubitsch, of het Howard Hawks-pareltje Ball of fire. Het speelse The major and the minor betekende de definitieve start van zijn regisseurscarrière en met de cruciale film noir Double indemnity zette hij zichzelf voorgoed op de kaart.
 
Bron: cinematek.be

Dennis van Dessel over Billy Wilder [ 22 januari 2012 op digg.be ]

my favourite things [ 18 ]

gisteren gekocht: Film Noir DVD Collection

film noirsIn één klap negen films noir uit de jaren veertig rijker geworden: This Gun for Hire (1942), The Glass Key (1942), Double Indemnity (1944), Murder My Sweet (1944), The Blue Dahlia (1946), The Killers (1946), Crossfire (1947), Out of the Past (1947) en The Big Steal (1949).

Het is een fijne aanvulling op de films noir uit de klassieke periode die ik al gezien heb: The Maltese Falcon (1941), Casablanca (1942), Notorious (1944), The Woman in the Window (1944) The Big Sleep (1946), Gilda (1946), Lady in the Lake (1947), The Third Man (1949), In a Lonely Place (1950), Sunset Boulevard (1950), Sweet Smell of Success (1957) en Touch of Evil (1958).

film noirs
This Gun for Hire (1942), The Glass Key (1942), The Blue Dahlia (1946), Double Indemnity (1944), Murder My Sweet (1944) en Crossfire (1947)

Voor de liefhebbers zijn er op internet een paar informatieve blogs met veel lekkere eye candy uit de jaren veertig en vijftig : classicnoirmovies, filmnoirphotos, noiroftheweek en wheredangerlives.

film noirs
The Killers (1946), The Big Steal (1949)
en Out of the Past (1947)

my other favourite things | 217 essential films noir [ filmsnoir.net ]

Menzel & Fritz

Geschichte Friedrichs des Großen (1839-1842) van Adolph Menzel

Adolph von MenzelTussen 1850 en 1852 schilderde Adolph Menzel (1815-1905) het beroemde Flötenkonzert Friedrichs des Großen in Sanssouci van een musicerende Friedrich II temidden van zijn hofhouding. Het schilderij heeft tegenwoordig een ereplaatsje in de Alte Nationalgalerie. De basis voor zijn beroemde schilderij legde hij met zijn illustratiewerk voor Geschichte Friedrichs des Großen (1839-1842). In 1839 kreeg de 24-jarige Menzel van boekhandelaar Weber uit Leipzig de opdracht om vierhonderd (!) illustraties te maken bij een boek over het leven van Frederik de Grote. De jonge Menzel wist zich goed in te leven in de wereld van zijn hoofdpersoon. Met één been bleef hij in de biedermeierzeit staan en met zijn andere been stond hij in de friderizianischen Zeit met zijn uitbundige rococo. De illustraties zijn losjes maar virtuoos getekend en ademen het typisch negentiende eeuwse historisme. In navolging van Leopold von Ranke‘s beroemde devies tekende Menzel de wereld van (destijds) honderd jaar geleden wie es eigentlich gewesen war.

Adolph Menzel
Frederik de Grote bij de belegering van Schweidnitz. In het bijschrift staat dat de koning in de strijd zelf de leiding nam.

Menzel‘s tekeningen werden door een legertje graveurs voor druk geschikt gemaakt en Geschichte Friedrichs des Großen had veel succes. Pruisen was in de jaren veertig een monarchistische dictatuur en koning Wilhelm Friedrich III (1797-1840) en koning Wilhelm Friedrich IV (1740-1861) waren autocraten die de grondwet steeds hadden afgekeurd. Het Pruisisch nationalisme werd van staatswege gepropageerd. Inwoners van Pruisen mochten er trots op zijn om Pruisisch staatsburger te zijn en dat was genoeg! In dat licht moet ook het boek over Frededrik de Grote gezien worden, als een soort staatspropaganda. Het was immers der Alte Fritz geweest die Pruisen definitief een plaats tussen de Europese grootmachten had bezorgd.

Histoire de l'Empereur NapoleonHistoire de l’Empereur Napoleon
Geschichte Friedrichs des Großen (1839-1842) was het Pruisische antwoord op Histoire de l’Empereur Napoleon van P.-M. Laurentin de l’Ardèche en geïllustreerd door Horace Vernet dat in 1839 verschenen was. Onder de regering van burgerkoning Louis Philippe leefde het Franse zelfbewustzijn weer op en Napoleon werd zelfs gerehabiliteerd. Op 15 december 1840 zou hij met veel machtsvertoon worden bijgezet in de Dome des Invalides. In Pruisen moest er in antwoord op de Napoleoncultus in Frankrijk daarom een heldenverering op gang worden gebracht voor de man die Pruisen groot gemaakt had. Franz Kugler schreef in navolging van l’Ardèche een uitgebreide levensbeschrijving van Frederik de Grote. Adolph Menzel kende de illustraties van Horace Vernet en hij stond voor de opgave deze te overtreffen. Want juist ook de kunstenaars moesten in het nationalistische concert der grootmachten meeblazen.

Adolph Menzel
In het voorjaar van 1774 dreigde er weer oorlog met Oostenrijk en het leger was in staat van hoogste paraatheid gebracht. Maar er kwam geen oorlog meer.

Geschichte Friedrichs des Großen sloeg in als een bom en Menzel was voor zijn dertigste een van de beroemdste illustrators van zijn tijd geworden. Koning Wilhelm Friedrich IV gaf hem zelfs de opdracht een zogenaamde Fürstenausgabe te illustreren van Werken Friedrichs des Großen. Tussen 1843 en 1846 maakte Menzel hier nog eens 200 illustraties voor.

Adolph Menzel hat zu der sogenannten Fürstenausgabe der Werke Friedrichs des Großen, die im Auftrage König Friedrich Wilhelms IV. 1846-1857 in 30 Bänden herausgegeben wurde, 200 Holzschnittzeichnungen geschaffen. Der junge Künstler hatte schon zuvor durch die Holzschnitte zu Kuglers Geschichte Friedrichs des Großen (1. Auflage 1840) seinen Ruhm als Illustrator der friderizianischen Zeit begründet, der er in der Folge den Hauptteil seiner Lebensarbeit gewidmet hat. Er hat der Person des großen Preußenkönigs ihre vermutlich für immer in der Volksanschauung gültige künstlerische Form verliehen. Von der zähen Eindringlichkeit und Gewissenhaftigkeit, mit der er sich das Wesen dieser Epoche zu eigen gemacht hat, legt die wahrhaft ungeheure Zahl seiner Skizzen und Einzelstudien Zeugnis ab. Seine Werke haben durch diese Vorbereitungen die Glaubwürdigkeit zeitgenössischer Illustrationen erhalten.
 
Bron: friedrich.uni-trier.de

Naast Geschichte Friedrichs des Großen en Werken Friedrichs des Großen was Die Armee Friedrichs des Großen in ihrer Uniformierung het derde grote nationalistische Pruisische boek dat Menzel illustreerde. Tussen 1842 en 1857 maakte hij 436 gedetailleerde tekeningen van Pruisische uniformen.

Adolph Menzel
officier van het vierde huzarenregiment
uit: Heerschau der Soldaten Friedrichs des Großen, 1842-1852

adolph-menzel-gesellschaft.de | meer over Adolph Menzel op deze blog

donker/licht/donker

gezien op Arte: The Killers (1946) van Robert Siodmak

The Killers 1946Fijne film noir met het debuut van Burt Lancaster (32) en Ava Gardner (23). The Killers is gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal van Ernest Hemmingway uit 1927. In een reeks flash backs die door elkaar gehusseld zijn, wordt het verhaal van “Swede” Anderson verteld die in het begin van de film door huurmoordenaars uit de weg wordt geruimd. Het is duidelijk te zien dat de van oorsprong Duitse regisseur Robert Siodmak uit de Duitse expressionistische school komt. De cinematografie van Woody Bredell is oogstrelend, met veel licht-donker contrasten en diagonalen. Overal zijn er schaduwen, ook in de buitenopnamen die in de filmstudio zijn opgenomen. De ene keer zijn de schaduwen messcherp, de andere keer fluweelzacht, zoals de subtiele slagschaduw op het gezicht van Ava Gardner die haar mysterieuze kant versterkt. Als een roofdier lijkt ze zich gedeeltelijk verborgen te houden in het donker om op het juiste moment toe te kunnen slaan.

Ava Gardner 1946
Ava Gardner als de femme fatale
Als een roofdier lijkt ze zich gedeeltelijk verborgen te houden in het donker om op het juiste moment toe te kunnen slaan.
De van origine Duitse regisseur Siodmak (‘Nachts, wenn der Teufel kam‘, 1957) kun je om een boodschap sturen; de film zit dan ook uitstekend in elkaar en zakt geen moment in. Cinematograaf Woody Bredell (‘Adventures of Don Juan’1948) en editor Arthur Hilton (‘Scarlet Street‘, 1945) dragen bij aan de smetteloze uitstraling van de prent en de legendarische componist Miklós Rósza (onder meer ‘Double Indemnity‘, 1944) voegt met zijn befaamde score de finishing touch toe.
 
Bron: movie2movie.nl
The Killers 1946
typografie uit de trailer waarin een swingend eyecatching script font gebruikt wordt

Op de blog cultandexploitation.blogspot.com is een serie filmstills uit The Killers te zien.

scorethefilm.blogspot.com | lovethoseclassicmovies.blogspot.com
wheredangerlives.blogspot.com