Dagelijks archief: vrijdag 9 januari 2015

Joshua Reynolds in London

Joshua Reynolds: Experiments in Paint
The Wallace Collection London, 12 maart tot 7 juni 2015

Hertford House aan de Manchester Gardens in Londen herbergt een van de fijnste verzameling oude meesters in Engeland: The Wallace Collection. De basis van deze kunstverzameling werd in de negentiende eeuw gelegd door Richard Seymour-Conway, de 4e markies van Hertford (1800-1870). Deze verzamelde voornamelijk Franse kunst uit de achttiende eeuw. Naast 26 doeken van Jean-Baptiste Greuze, dertig van François Boucher, tien van Jean-Antoine Watteau hangt er een Jean-Honoré Fragonard en een staatsieportret van Lodewijk XIV. Maar ook Hollandse meesters als Rembrandt, Willem van Mieris, Frans Hals en Engelse schilders behoren tot de collectie.

The Wallace Collection
Het accent van The Wallace Collection ligt op de Franse schilderkunst van de achttiende eeuw.

Op 12 maart 2015 opent de tentoonstelling Joshua Reynolds: Experiments in Paint. Reynolds wordt algemeen beschouwd als één van de grootste portretschilders van de 18de eeuw. In zijn tijd was hij als societyschilder al een gevierd man. Hij drukte ook een stempel op de Royal Academy. Door zijn reputatie als gevestigd kunstenaar wordt nog wel eens over het hoofd gezien hoe vernieuwend hij was voor de Engelse schilderkunst. Zijn schilderijen waarmee hij in de Wallace Collection is vertegenwoordigd werd vier jaar lang onderzocht waardoor er meer zicht is gekomen op zijn werkwijze.

Joshua Reynolds: Experiments in Paint gunt ons een kijkje in de keuken en laat zien dat Reynolds als gearriveerd portretschilder open bleef staan voor het experiment. Onder de tentoongestelde werken zullen zijn portretten van Nelly O’Brien en Mrs Abingdon te zien zijn en zijn beroemde zelfportret uit 1747/49 (hieronder afgebeeld).

Joshua Reynolds 1747-1749
Joshua Reynolds (1723-1792) schilderde omstreeks 1747/1749 dit jeugdige zelfportret waarin hij net als Rembrandt experimenteert met lichtval. Hij liet zich sterk door deze Hollandse meester beïnvloeden.

Er wordt op twee manieren gekeken naar Reynolds‘ schilderkunstige praktijk. Op materieel niveau door te focussen op de materialen die hij gebruikte, zoals pigmenten en media. En op een conceptueel niveau door te kijken naar de ontwikkeling van de compositie en narratieve structuur in zijn schilderijen. Reynolds komt in deze tentoonstelling naar voren als als een innovatieve schilder, die zeer origineel was in de aanpak van zijn composities. Hij varieerde daarbij vaak op oude meesters zoals Titiaan en Rembrandt.

Joshua Reynolds: Experiments in Paint [ wallacecollection.org ]