Maandelijks archief: maart 2007

meer nostalgie op wielen

het legendarische illustratorduo: Art Fitzpatrick en Van Kaufman

Gisteren schreef ik iets over oude brochures van Amerikaanse automerken, waarvan ik highres scans op het web vond. Al bladerend door dat vintage reclamemateriaal, kwam ik een oude bekende tegen: Art Fitzpatrick. Samen met Van Kaufman maakte hij in de zestiger jaren naam met werk voor o.a. Pontiac. De look and feel van de sixties was al iets strakker en zakelijker dan de baldadige romantische ronde vormen van de fifties. De illustraties van Fitz & Van, zoals het duo genoemd werd, passen daar goed bij.

Art & Van
Cadillac, illustratie van Fitz & Van

Fitzpatrick was een ouwe rot in het vak, Kaufman kwam uit een heel andere hoek en had als illustrator van achtergronden bij Disney gewerkt. Nu tekende hij achtergronden bij de automodellen van Art Fitzpatrick en hun quatre-mains bereikte een volmaakte samenklank. Veel mensen dachten dat de inititialen ‘AF VK’ van één persoon waren. Tegen de gebruiken in, werd hun reclamewerk altijd als kunstwerk gesigneerd verspreid.

Art FitzpatrickArt FitzPatrick
began his career designing cars. At 20, he designed the Darrin Packard 4-door convertible and hard top sedans, and at 22 was a consulting designer to General Electric. After World War II service as a Naval Officer, he turned to advertising design and illustration, beginning with 8 years of Mercury, including 4 years of Lincoln ads. Before GM obtained his exclusive services (20 years worth), he did ads for Nash, Plymouth, Chrysler, Kaiser and Studebaker. During these years, he also did art, graphic and product design for other Fortune 500 clients.
 
Bron: fitz-art.com
In 2005 verscheen in de VS deze serie postzegels met sportwagens uit de eerste helft van de vijftiger jaren, illustraties van Art Fitzpatrick

fitz-art.com | Nederlandse Pontiac Brochure 1966 | Johannes in Retroland

it was a very good year

we weten dat het niet deugt, maar…
schaamteloos kapitalisme blijft gewoon erg leuk om naar te kijken

1959 was een goed jaar. Het was op het hoogtepunt van de American Dream. Auto’s waren halve ruimtevaartuigen geworden. Hadden ook veel ruimte nodig. Dat kon alleen maar in het optimistische Amerika van de fifties en de sixties en is in het Amerika van Bush ondenkbaar geworden. Laat staan in het Amerika van Gore… Want het waren energieslurpers, deze slagschepen van het asfalt. Nu is het pure nostalgie geworden en ik dompel mij af en toe onder in zoete rouw over een tijd die nooit meer zal terugkomen. Een tijd waarin we onze dromen konden vormgeven in snoepkleurige bakken met royale vleugels en vinnen en veel blinkend chroom. Op maat gemaakt voor assepoesters en prinsen.

1959 cadillac
De achterkant van de 1959 Cadillac
hét symbool van de American Dream

Als er weer eens een film op televisie is met het bouwjaar tussen 1955 en 1965, dan kijk ik altijd even naar de auto’s. En op het web kan het natuurlijk ook. Een van de leukste websites over Amerikaanse oldtimers die ik laatst tegenkwam, is Old Iron Online in toepasselijke retrolook. Je kunt ook highres scans bekijken van de orignele brochures van bijvoorbeeld de 1959 Cadillac, de 1959 Mercury, de 1959 Pontiac, de 1959 Chevrolet, de 1959 Ford, de 1959 GM, de 1959 Oldsmobile, de 1957 Buick en de 1957 Dodge.

Ook wat grafische vormgeving betreft zijn deze om in te happen. En om weemoedig terug te kijken naar een tijd waarin er op een reclamebureau nog met gouache en acrylverf geschilderd werd! Helemaal een walhalla voor autoliefhebbers, grafisch vormgevers en retrofreaks is oldcarbrochures.com Mjummie!

It was a very good year

When I was thirty-five
It was a very good year
It was a very good year for blue-blooded girls
Of independent means
Wed ride in limousines
Their chauffeurs would drive
When I was thirty-five

uit: Seventeen van Frank Sinatra

meer links op mijn retro website Johannes in Retroland

het redelijke beest

de Maand van de Filosofie 2007 begint weer
April is traditiegetrouw de Maand van de Filosofie! In 2007 is het thema voor de nieuwe Maand ‘Het redelijke beest’. De officiële opening van het evenement is op vrijdag 30 maart in Rotterdam. Dan zal schrijfster Désanne van Brederode het essay presenteren dat zij speciaal voor de Maand heeft geschreven.
 
De Maand van de Filosofie is een gezamenlijk initiatief van Filosofie Magazine, Internationale School voor Wijsbegeerte, Universiteit van Tilburg, Boekhandel Donner en Felix Merites. De opening is op 30 maart a.s.
 
Bron: filosofiemagazine.nl

duizelingwekkend

dinsdagavond gezien op DVD: Vertigo (1950) van Alfred Hitchcock

In 1996 is Vertigo gerestaureerd en sindsdien is het meesterwerk van Hitchcock in opgepoetste versie op DVD verspreid. Een waar genot om James Stewart en Kim Novak in 1957 door de straten van San Francisco te zien rijden. Snapshots van alle auto’s die je in Vertigo ziet rijden én geparkeerd ziet staan, zijn overigens op het web te bekijken met merk, type en jaargang erbij vermeld!

vertigo
James Stewart en Kim Novak
Scottie Ferguson is een politieagent uit San Francisco die door zijn hoogtevrees met pensioen is moeten gaan. Een oude vriend vraagt hem of hij zijn vrouw Madeleine kan volgen: zij is geobsedeerd geraakt door haar verleden. Scottie begint haar te volgen en raakt verwikkeld in een ingewikkeld plot.
 
Bron: moviemeter.nl
vertigo
De nachtmerrie van Scottie (James Stewart) in Vertigo is prachtige jaren vijftig psychedelica met duidelijke invloed van het beeldverhaal
Saul Bass
Saul Bass, de man achter de filmaffiche en typografie van Vertigo werd in 1955 wereldberoemd met zijn stijl toen hij de affiche had ontworpen voor The Man with the Golden Arm
Saul Bass (1920-1996) was not only one of the great graphic designers of the mid-20th century but the undisputed master of film title design thanks to his collaborations with Alfred Hitchcock, Otto Preminger and Martin Scorsese.
 
When the reels of film for Otto Preminger’s controversial new drugs movie, The Man with the Golden Arm, arrived at US movie theatres in 1955, a note was stuck on the cans – “Projectionists – pull curtain before titles”.
 
Until then, the lists of cast and crew members which passed for movie titles were so dull that projectionists only pulled back the curtains to reveal the screen once they„d finished. But Preminger wanted his audience to see The Man with the Golden Arm’s titles as an integral part of the film.
 
The movie’s theme was the struggle of its hero – a jazz musician played by Frank Sinatra – to overcome his heroin addiction. Designed by the graphic designer Saul Bass the titles featured an animated black paper-cut-out of a heroin addict’s arm. Knowing that the arm was a powerful image of addiction, Bass had chosen it – rather than Frank Sinatra’s famous face – as the symbol of both the movie’s titles and its promotional poster.
 
That cut-out arm caused a sensation and Saul Bass reinvented the movie title as an art form. By the end of his life, he had created over 50 title sequences for Preminger, Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick, John Frankenheimer and Martin Scorsese. Although he later claimed that he found the Man with the Golden Arm sequence “a little disappointing now, because it was so imitated”.
 
Bron: designmuseum.org

vertigoessay | Vertigo [ en.wikipedia.org ] | Dodge 1957 | Kim Novak

best of both worlds

Gisteren presenteerde Adobe de Creative Suite 3
nu voor het eerst gebundeld met voormalige Macromedia software

Ik draai al vanaf 1996 software van Adobe en weet dus dat er elke 18 maanden een upgrade verschijnt van paradepaardjes als Photoshop en Illustrator . Na de postscriptrevolutie uit de jaren tachtig waarmee Adobe groot geworden is, brak in 1997 de strijd om het web uit. In die strijd werd Adobe overvleugeld door haar grote rivaal Macromedia, die met de killerapplicatie Flash in 1998 de wereld veroverde en zo een enorme voorsprong opbouwde.

Live Motionde verliezers
Flash was (en is nog steeds) zo mateloos populair dat Adobe met Live Motion nog met de moed der wanhoop in 2000 een tegenoffensief inzette. Maar dat liep helaas uit op een commerciële mislukking. Flash was gewoon te machtig geworden. Erg jammer dat het met Live Motion niet lukte. Ik heb nog altijd twee dozen van de beide versies die ooit het levenslicht zagen, op de plank staan. In een aantal opzichten is LiveMotion zelfs beter dan Flash. De timeline bijvoorbeeld, is gebaseerd op die van After Effects en geeft je veel meer controle over een movieclip.

GoLiveIn 2005 werd Macromedia uiteindelijk door het kapitaalkrachtigere Adobe overgenomen. Het was toen al voorspelbaar dat Flash niet de enige killerappllicatie van Macromedia zou worden. Deze week werd duidelijk, wat eigenlijk iedereen al wist: De WYSIWYG-webeditor GoLive is uit de Creative Suite verdwenen en Dreamweaver is er voor in de plaats gekomen. Het marketingwoord Live heeft voor Adobe duidelijk niet het eeuwige leven.

Image ReadyLiveMotion en GoLive zijn trouwens niet de enige Adobe producten die vanwege Macromedia equivalenten zijn verdwenen. Ook het webhulpje ImageReady dat vanaf versie 2 telkens in een tandem met Photoshop is verschenen, zien we niet meer terug. Daar ben ik overigens niet rouwig over, want Macromedia Fireworks is niet alleen iets ouder maar ook altijd beter geweest dan ImageReady.

Adobe Creative Suite 3
Help! Dit is wennen… Toen met versie Illustrator CS (11) afstand werd genomen van de Venus van Botticelli , had ik het er even moeilijk mee. De vormgeving van de vorige Creative Suites maakten het gelukkig wel weer goed. Maar dit lijkt wel een pak waspoeder color.

Photoshopde winnaars
Natuurlijk heeft Adobe ook zijn killerapplicaties: Photoshop, InDesign en Illustrator . Photoshop is al vanaf 1990 wereldwijd de industriestandaard voor digitale beeldbewerking en InDesign heeft voorgoed een einde gemaakt aan de heerschappij van Quark Xpress.

IllustratorIllustrator is er tenslotte na jarenlange strijd met Freehand in geslaagd haar voormalige rivaal uit de markt te drukken. Zo blijven uiteindelijk de winnaars over: Photoshop, Illustrator, InDesign en Acrobat van Adobe en Flash, Fireworks en Dreamweaver van Macromedia.

DreamweaverFireworksFlash
De winnerapplications van Macromedia: Dreamweaver, Fireworks en natuurlijk Flash. Ik ben in een nostalgische bui, daarom grijp ik terug naar de vormgeving uit 2002

Het grote voordeel voor de gebruiker van deze monsterfusie is natuurlijk de productintegratie. Eindelijk Photoshopbestanden in Fireworks en Flash binnenhalen met het juiste behoud van lagen en laageffecten. Adobe bundelt de software in zes verschilende suites, van web tot design,van standaard tot premium, een production premium en een master collection. De prijzen variëren van € 999 tot € 2799.

Photo Soap
Overigens is Adobe niet de eerste die een wasmiddelverpakking gebruikt voor zijn software, Metacreations deed het tien jaar geleden al met Kai Photo Soap.

Amsterdam, 27 maart 2007 – Adobe Systems kondigt vandaag de Adobe Creative Suite 3-productlijn aan, een geïntegreerde toonaangevende ontwerp- en ontwikkeltool voor vrijwel elke creatieve workflow. Adobe’s nieuwe Creative Suite 3-aanbod combineert het beste van Adobe en Macromedia en biedt ontwerpers en ontwikkelaars onbeperkte mogelijkheden voor alle facetten van print-, web-, mobiele-, interactieve-, film-, en videoproductie. Er zijn 6 nieuwe configuraties van Adobe Creative Suite 3, te weten Adobe Creative Suite 3 Design Premium en Design Standard edities, Adobe Creative Suite 3 Web Premium en Web Standard edities en Adobe Creative Suite Production Premium (zie aparte persberichten). Adobe Creative Suite 3 Master Collection complementeert de productlijn en combineert alle nieuwe ontwerp- en ontwikkelapplicaties in één enkele box – de meest veelomvattende creatieve omgeving die ooit geleverd is.

lees het hele persbericht [ PDF ]

adobe.com/nl