Maandelijks archief: maart 2012

Vloeimans for the millions

dinsdagavond om 23.00 gezien bij het Uur van de Wolf:
Het fluisteren van Eric Vloeimans

Prachtige documentaire van Jan Louter over Eric Vloeimans in het Uur van de Wolf. Zondagmiddag wordt deze herhaald op Nederland 2 om vijf over vijf. Ik ging eens kijken op de website van Eric Vloeimans en was verrast door de HTML-versie. Alles is in HTML5 geprogrammeerd, zo clean als The White Album van The Beatles terwijl Eric af en toe voorbij komt …

Eric Vloeimans
HTML 5 versie van ericvloeimans.com
Mijn muziek is voor miljoenen,
ik heb ze alleen nog
niet allemaal bereikt.

Eric Vloeimans

Eric Vloeimans gooit alle clichés van de jazzmuzikant overboord. Geen zwarte, maar kleurrijke kleding in opzichtige combinaties. Geen drugs, maar yoga. Niet duister en moeilijk, maar uitbundig en vrolijk. Ooit begonnen in de jazz en geïmproviseerde muziek, voelt een van Europa’s beste trompettisten zich inmiddels in veel verschillende stijlen thuis, waaronder pop en klassiek. Vloeimans geniet internationale bekendheid met zijn bijzondere eigen klank: als geen ander kan hij fluisteren op zijn trompet. “Mijn muziek is voor miljoenen, ik heb ze alleen nog niet allemaal bereikt.“
 
Het fluisteren van Eric Vloeimans [ programma.ntr.nl ]

Het fluisteren van Eric Vloeimans
zondag 1 april herhaling op Nederland 2 van 17 u.05 tot 18 u.05.

ericvloeimans.com

Berg der beproeving

vanmiddag om kwart voor vijf op ARTE :
documentaire van Piet Eekman over het klooster Qarantal

de verzoeking in de woestijnOp een paar uur rijden van Jeruzalem ligt de Palestijnse stad Jericho op de Westelijke Jordaanoever. Vlak bij deze stad, die door velen beschouwd wordt als de oudste stad ter wereld, ligt een van de belangrijkste plaatsen uit de christelijke geschiedenis: de berg waar Christus door de duivel op de proef werd gesteld. Op een steile klif van deze berg werd het Grieks-orthodoxe klooster Qarantal gebouwd. Volgens het Evangelie vastte Jezus veertig dagen en werd Hij door de duivel verzocht. Het klooster bevindt zich volgens de Traditie op de plaats waar Jezus tot Zijn Vader gebeden heeft. In een steen zou een knieafdruk van Hem bewaard zijn gebleven.

De Grieks-orthodoxe monnik vader Gerasimos woont al 30 jaar in het klooster. Als laatst overgebleven monnik waakt hij als enige over het klooster op de islamitische Westelijke Jordaanoever. Ondanks het belang van het klooster voor het christendom, wordt het slechts door “verdwaalde” pelgrims bezocht. De stad Jericho is nu begonnen om het klooster aantrekkelijker te maken voor het toerisme. Tot ergernis van vader Gerasimos. Een rode kabelbaan loopt nu van de stad naar de heuvel. Zonder de goedkeuring van vader Gerasimos heeft een rijke Palestijnse zakenman deze laten bouwen. De 80-jarige monnik is eraan gewend de zware tocht van het klooster aan de rotswand naar de stad te voet te af te leggen. De kabelbaan is niet de enige ingreep. Aan de rand van Jericho zijn nu plotseling winkels gekomen en zelfs een casino!

Qarantal klooster
het Grieks-orthodoxe klooster van Qarantal

Toch blijven de fel begeerde toeristen weg vanwege de onveiligheid op de Westelijke Jordaanoever. Met een werkloosheidspercentage van meer dan zestig procent onder de plaatselijke bevolking, zijn de toeristen in Jericho bijzonder welkom. Maar het casino is nog steeds leeg. Bovendien worden de archeologische opgravingen weer bedolven onder het zand. De weinige toeristen die het klooster nog willen bezoeken, komen soms voor een gesloten deur te staan omdat vader Gerasimos de deur dan weigert open te doen. En zo is er op de Westelijke Jordaanoever weer een conflict bijgekomen: dat tussen de inwoners van Jericho en de eenzame wachter van de “toeristische attractie” op de berg. Over één ding is iedereen het eens. Er moet eindelijk vrede komen op de Westelijke Jordaanoever.

Der Berg der Versuchung von Jericho [ arte.tv ]

boetedoening

gisterenavond gelezen: de boetecanon van Andreas van Kreta
en het leven van Maria van Egypte

Andreas van KretaIn de Orthodoxe Kerk wordt op de vijfde woensdagavond van de Grote Vasten traditioneel de gehele boetecanon gelezen van Andreas van Kreta en daarna uit het leven van Maria van Egypte. De boetecanon is opgedeeld in negen oden die weer bestaan uit troparen en de oden worden afgewisseld met een irmos. Andreas van Kreta geeft een soort catechese en herinnert ons in zijn boetecanon aan vele Bijbelse figuren, hoe zij God gediend hebben of hoe zij Hem afvallig zijn geworden. Maar het doel van de boetecanon is om de eigen zonden indachtig te zijn en ons te keren tot God, de Schepper en Rechter van ons leven.

Als een droom, als een bloem, glijdt ons leven voorbij.
Waartoe verwarren wij ons nog
in allerlei dwaasheid?

boetecanon van Andreas van Kreta
(vierde ode, maandag)

Steeds dichter komt het einde naderbij, mijn ziel, onophoudelijk komt het naderbij, en toch maakt gij u niet bezorgd en treft geen voorbereidingen? De tijd dringt: sta op, de Rechter staat voor de poorten. Als een droom, als een bloem, glijdt ons leven voorbij. Waartoe verwarren wij ons nog in allerlei dwaasheid?
 
uit de boetecanon van Andreas van Kreta (vierde ode, maandag)
Maria van Egypte
In onze iconenhoek hangt een reproductie van een Russische icoon van Maria van Egypte. De kleine afbeeldingen laten episoden uit haar leven zien.

De heilige Maria in kwestie werd geboren in Egypte en vluchtte op de leeftijd van twaalf jaar naar Alexandrië. Sommige bronnen noemen haar een prostituee anderen vermelden uitdrukkelijk dat ze geen geld vroeg voor haar diensten. Zeventien jaar later reisde ze met de pelgrims mee als marketentster naar Jeruzalem voor het feest van de kruisverheffing. Op een bepaald moment wilde ze de Heilige Grafkerk in Jeruzalem binnengaan maar werd verhinderd door een onbekende kracht. Ze vroeg vergiffenis voor haar levensstijl en bad tot een Theotokos icoon van de heilige Maria buiten de kerk. Nu kon ze wel de kerk binnengaan. Een stem zei haar dat ze rust zou vinden als ze de Jordaan overstak. Dus vertrok ze naar het klooster van de heilige Johannes de Doper aan de oever van de Jordaan en ontving de communie. De volgende morgen trok ze zich terug in de woestijn met drie broden en leefde de rest van haar leven in de woestijn.

verder lezen…

Maria van Egypte [ adolphus.nl ]