Maandelijks archief: mei 2015

200 jaar na Waterloo [ 2 ]

tentoonstelling: Waterloo at Windsor 1815-2015
31 januari 2015 tot 13 januari 2016, Windsor Castle

Nadat Napoleon definitief verslagen was, richtten de geallieerden monumenten op om hun overwinning te vieren. In het jonge Koninkrijk der Nederlanden werd de Prins van Oranje en latere koning Willem II (1840-1848) als “de held van Waterloo” geëerd en tussen 1823 en 1826 werd bij Waterloo een piramidevormige heuvel opgeworpen met bovenop het beeld van een reusachtige leeuw. De Leeuw van Waterloo moet de wereld eraan herinneren dat Napoleon verslagen is op het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden, hoewel deze piepjonge natiestaat een constructie was van de grootmachten, die nauwelijks van militair belang was. Maar het volk moest iets gegeven woorden waar het trots op mocht zijn zodat het tussen de grootmachten nationaal zelfbewustzijn kon ontwikkelen.

Waterloo Chamber
de Waterloo Chamber in Windsor Castle Londen

Het is geen wonder dat Engeland, de grote overwinnaar in Waterloo in eigen land ook monumenten oprichtte die aan de Slag bij Waterloo herinnerden. Wellington werd als de grote held vereerd en zijn portret verscheen overal. In 1830-1831 werd op Windsor Castle de Waterloo Chamber ingericht, een galerij met portretten van generaals en andere figuren die een belangrijke rol hadden gespeeld in de overwinning op Napoleon. Veel van deze portretten zijn geschilderd door Thomas Lawrence (1769-1830).

Willem II
de jonge Prins van Oranje in 1846 geschilderd door Nicaise de Keyser heeft ook een plaatsje gekregen in de Waterloo Chamber
William II (1792-1849), King of the Netherlands from 1840-49, was the eldest son of King William I and Wilhelmina of Prussia. In 1811 he served as aide-de-camp to the Duke of Wellington, taking part in several campaigns of the Peninsular War. In 1813 he was promoted to the rank of Major General after serving as aide-de-camp to the Prince Regent. He was commander of I Allied Corps at the Battle of Quatre Bras, and at the Battle of Waterloo. He was admired as a courageous soldier, and by the people of the southern Netherlands, as a popular ruler.
 
Bron: royalcollection.org.uk

Waterloo Chamber [ royalcollection.org.uk ]

200 jaar na Waterloo [ 1 ]

Waterloo herdenkingen in juni 2015

Waterloo 200 logoKomende maand is het 200 jaar geleden dat Napoleon in Waterloo definitief verslagen werd en in tal van herdenkingen, tentoonstellingen en publicaties wordt daar bij stilgestaan. Hoogtepunt zal het groots opgezette herdenkingsprogramma in Waterloo worden op 19 en 20 juni met een reusachtig reenactment.

Een herdenking weerspiegelt altijd de huidige politieke situatie. Zo was er in 1915 helemaal geen herdenking omdat West-Europa voor het eerst in honderd jaar weer in oorlog was. Ditmaal was Duitsland, dat in 1815 de Engelsen, Belgen en Nederlanders in Waterloo te hulp was gekomen, de agressor. De Russen waren in Waterloo afwezig en zullen er ook tijdens de herdenking in juni niet zijn. Napoleon was voor hen in 1813 al verslagen. De Honderd Dagen van 1815 waren een laatste stuiptrekking.

still uit Waterloo (1970)
still uit Waterloo (1970)
de defensieve carrés vanuit de hemel gezien

Ongetwijfeld zal deze maand Waterloo van Sergei Bondarchuk weer worden vertoond. Deze film werd in 1970 opgenomen in de toenmalige Sovjet-Unie en is misschien wel het meest grootschalige reenactment uit de geschiedenis. Er speelden 15.000 infanteristen mee uit het Sovjet Leger en nog eens 2.000 cavaleristen. Tijdens de opnamen grapte men dat regisseur Sergei Bondarchuk de opperbevelhebber was van het op zeven na grootste leger ter wereld. Het reenactment in juni telt 5000 figuranten, 300 paarden en 100 stukken artilleriegeschut en de massaliteit van deze Russische film blijft dus onovertroffen.

And how could I ever refuse
I feel like I win when I lose

Abba, 1974

Waterloo maand Hermitage AmsterdamIn het Hermitage in Amsterdam wordt in juni de hele maand aandacht besteed aan Waterloo. Er zal een maquette te zien zijn van de Slag bij Waterloo (schaal 1:72) van maar liefst 33 m² met ruim 9.000 soldaten en 1.500 paarden. Het stelt het slagveld voor, vlak voor de aanval. Het terrein is natuurgetrouw op schaal weergegeven.
 
Het model werd gemaakt door Piet Prinsen uit Castricum die er 28 jaar aan werkte. Met zijn 700 x 476 cm is het de grootste van Nederland. Alle regimenten zijn door hem met al hun uniformkleuren, banieren en dergelijke correct weergegeven. Gezien de schaal van de figuurtjes (gemiddeld slechts 2,5 cm hoog) was dit een secuur en tijdrovend karwei. Piet Prinsen is elke dag aanwezig om toelichting te geven aan bezoekers.

waterloo2015.org

volg de meester [ 80 ]

meisjesportret door Thomas Lawrence (1769-1830)

Rond 1800 domineerde het classicisme de schilderkunst. Frankrijk nam daarin de leiding. De Engelse schilderkunst stelde zich meer open voor de werkelijkheid zoals deze is. Het laatste kwart van de 18e en eerste kwart van de negentiende eeuw was de gouden eeuw van de Engelse portretschilderkunst. Schilders als Beechey, Hoppner, Lawrence en Raeburn schilderden met een virtuoze en levendige penseelstreek, waardoor hun portretten vrijer leken te ademen dan de Franse portretten die in een classicistisch keurslijf waren geperst.

Toch ontkwamen ook de Engelse portretschilders niet aan de idealisering van hun model. Dat is goed te zien aan het geïdealiseerde meisjesportret van Thomas Lawrence (1769-1830). Het bleef onvoltooid en is misschien een studie geweest die Lawrence zonder model schilderde volgens een vast schema in zijn hoofd.

Thomas Lawrence
tempera op imprematuur van rauwe omber
als basis voor een olieverfportret
Thomas Lawrence
tweede stadium: lokale kleuren in glaceringen

volg de meester [ 1-80 ] | van oude meesters en dingen die niet voorbijgaan