Dagelijks archief: dinsdag 1 mei 2007

opvallend onopvallend

het lettertype Helvetica bestaat 50 jaar
en Gary Hustwit heeft er een documentaire film over gemaakt

Funktionele vormgeving vraagt om een vormgeving die niet als vormgeving opvalt zodat alle aandacht op de inhoud valt. En waar is dat wenselijker dan bij de vormgeving van letters, waarbij betekenis zo helder mogelijk moet worden overgedragen? Typografie kun je enigszins vergelijken met een nieuwslezer: Je hebt zakelijke, afstandelijke en koele letters en letters met een meer eigen karakter. Je hebt hele mooie, vaak ook ijdele letters. Maar de Helvetica is ‘de Gerard Arninkhof’ onder de letters: hij is er wel, maar maakt zich zo ondergeschikt aan de boodschap, dat hij zelf niet meer opvalt.

Helvetica
In 1957 ontwierp de Zwitser Edouard Hoffmann de voor die tijd zeer moderne letter Helvetica, die eerst de naam Neue Haas Grotesk meekreeg. Al vlug werd het lettertype overal ingevoerd, maar niet bij Microsoft. Die vond de Helvetica te duur en koos in 1992 voor het goedkopere Arial als standaardletter voor zijn Windows-programma. Arial wordt algemeen nog altijd als het inferieure, lelijke broertje van Helvetica beschouwd.
 
Volgens curator Christian Larsen wordt het lettertype zoveel gebruikt omdat het snel en duidelijk een boodschap overbrengt zonder af te leiden. “Als je het leest, vallen de vormen van de letters niet op,“ benadrukte hij. “Alleen de boodschap van de woorden komen over.“ Volgens kenners zal het lettertype trouwens nog heel lang meegaan, net zoals schitterende architectuur.
 
Bron: platform21.blogspot.com

Die 100 besten Schriften aller Zeiten
1. Helvetica
2. Garamond
3. Frutiger
4. Bodoni
5. Futura
6. Times
7. Akzidenz Grotesk
8. Officina
9. Gill Sans
10. Univers
Bron: 100besteschriften.de

Helvetica is a feature-length independent film about typography, graphic design and global visual culture. It looks at the proliferation of one typeface (which will celebrate its 50th birthday in 2007) as part of a larger conversation about the way type affects our lives. The film is an exploration of urban spaces in major cities and the type that inhabits them, and a fluid discussion with renowned designers about their work, the creative process, and the choices and aesthetics behind their use of type.
 
Bron: helveticafilm.com

Nederlandse typografen