Dagelijks archief: maandag 15 augustus 2011

albezieling

de psychofysica van Gustav Theodor Fechner (1801-1887)

Gustav Theodor FechnerGustav Theodor Fechner was een Duits natuurkundige uit de negentiende eeuw en samen met Wilhelm Wundt was hij een van de grondleggers van de experimentele psychologie. Aanvankelijk hield Fechner zich bezig met natuurkunde en fysiologie en publiceerde in de jaren dertig van de negentiende eeuw een paar omvangrijke werken, waaronder Repertorium der Experimentalphysik (1832) in drie delen en Das Hauslexicon (1834-1838) in acht delen.

Door zijn titanenarbeid kreeg hij tegen zijn veertigste een zenuwinzinking en kort daarop volgde een geestelijke crisis, waaruit hij tenslotte als filosoof tevoorschijn kwam. Zijn filosofie kenmerkt zich door het zogenaamde psychologisme, een filosofische grondhouding die de verschijnselen vanuit de ziel verklaren wil. Voor Fechner is niet alleen de mens een bezield wezen, maar ook planten hebben volgens hem een ziel zoals hij in Nanna oder über das Seelenleben der Pflanzen (1848) beschrijft. En in Zendavesta (1851) gaat hij zelfs zover om aan de minerale wereld (wat Carl Gustav Carus in 1841 het Erdleben genoemd had) een ziel toe te kennen. Je kunt Fechner‘s psychologisme de tegenhanger noemen van het Vulgärmaterialismus dat rond 1850 de positivistische natuurwetenschap was gaan beheersen. In plaats van materialistisch monisme dat alles herleidt tot deeltjes, gaat Fechner uit van spiritualistisch monisme dat de wereld wil verklaren vanuit de wereldziel.

Der physische Zusammenhang
des Weltalls ist nur möglich, weil er zugleich ein psychischer ist,
ein göttliches Allbewußtsein.

Die Tagesansicht gegenüber
der Nachtansicht, 1879

Die abschließende und eindrucksvollste Zusammenfassung seiner Gedanken hat Fechner endlich in seinem persönlichsten Buche gegeben: Die Tagesansicht gegenüber der Nachtansicht (1879). Der naturwissenschaftlichen Theorie, für die nach der „Subjectivität der Sinnesqualitäten“ die Welt nur ein dunkles, stummes und innenloses System von Atomschwingungen ist, hält er das Bild des universellen Lebens, die Forderung der Realität des Seelischen mit all seinem Inhalt und all seiner Bewegtheit entgegen. Der physische Zusammenhang des Weltalls ist nur möglich, weil er zugleich ein psychischer ist, ein göttliches Allbewußtsein.
 
Bron: de.wikisource.org


biografie van Fechner (1892) door Kuntze